„Becsatornázott” euró-milliárdokkal számolhat Egyiptom, de a helyi befektető sem bánja meg, hogy új Szuezi-csatorna épül a részvényekbe fektetett pénzéből.
Talán igaza van annak a szakértőnek, aki nemrégiben egyszerű nagyipari lapátolásnak nevezte a Szuezi-csatorna – akkor még csak tervezett – kibővítését. Meglehet, most, hogy szinte már elindult a beruházás, kiderül: földmunkagépek, markolók, kotrógépek hadrendbe állításával, elindításával nem csupán az igazolódik, hogy valóban nem egy nagy műszaki teljesítmény a csatornaásás, hanem az is, hogy az egyiptomi vezetés terve – az Euronews friss közlése szerint – is realitás: már jövőre megnyithatják a hajóforgalom számára az új vízi utat. A lényeg, hogy mind a két irányban egyszerre haladhassanak a hajók. Ehhez „csak” arra van szükség, hogy az új útvonal a vörös-tengeri Szuez és a földközi-tengeri Port Said közötti 72 kilométeren kiépüljön. Az új vízi út üzleti „hozadéka” 8 óra. Az Euronews információja szerint a 72 kilométeres csatornaszakasz megépítésével egyszerűen lerövidül az átkeléshez szükséges idő, a jelenlegi 11 óra helyett elegendő lesz az átkeléshez potom 3 óra. A beruházásnak is ez az értelme, az áteresztőképesség növelése és ennek megfelelően az egyiptomi bevételek gyarapítása. Azt tudni lehet, hogy az átkelő jelenleg 3,9 milliárd euro éves bevételt jelent Egyiptomnak. A teljes bővítés, megnyitás után azonban 10,5 milliárdot szedhet be Kairó. A 72 kilométeres bővítés mellett még számos további építenivaló is része a projektnek, számítások szerint 2023-ra lesz kész minden az összesen 3 milliárd euróra becsült új Szuezi-csatornából. A jókora költekezésre a pénzt javarészt kötvények kibocsátásával teremtik elő, a hozamot pedig mesésnek vélné a világ összes befektetője. A 12 százalékos hasznot azonban csak egyiptomiak kaphatják, mivel az értékpapírokat is csak ők vásárolhatják.