Amerika menő két keréken

 
Hogy képzeljük el az amerikai dolgozó munkába járás közben? Hát autóban. A gépkocsi az amerikai álom és valóság integráns része. A bicikli inkább Hollandiába (no meg Kínába) való. A valóság azért ennél kicsit bonyolultabb.
  
Az amerikai statisztikai hivatal (US Census Bureau) nemrég adta ki elemzését az amerikaiak munkába járási szokásairól. Pontosabban azok változásairól az elmúlt évtizedben. Természetesen még mindig a gépkocsi vezet, így van ez már évtizedek óta. Igaz korábban – még az ötvenes években – a tömegközlekedés volt a vezető, de ez azóta szinte jelentéktelenre zsugorodott. Elsősorban a nagyvárosokra (pl New York, Washington ) jellemző, ahol (még európai szemmel nézve is) fejlett tömegközlekedési hálózatok vannak.  Ezek arányai nem is változtak – annak ellenére, hogy számos nagyobb és kisebb amerikai város épít az utóbbi időben városi vasutakat. Ezek általában igen költségesek, és európai szemmel hihetetlenül kihasználatlanok. 
 
Az egyetlen szám, amely drámai változást mutat, a bicikliké. Oké, ez a szám abszolút értékben nem valami nagy – 786 ezer amerikai dolgozó választja most a bringát. De tíz évvel ezelőtt ez alig volt több 400 ezernél. Szóval összesen majdnem megkétszereződött a biciklisták száma. Ami azért nagy dolog. Áltagban még mindig 1 százalék körül mozog az arány, de vannak olyan nagyobb városok is, mint  Portland (Oregon), ahol már túllépte a 6 százalékot. És hogy miért? Mert bringázni menő. Korábban a bicikli amolyan lenézett ázsiai dolog volt, amivel csak a nagyon szegény kínaiak jártak. (Kínában persze ma is bármit megtesz bárki, hogy a bicikli helyett saját autóba üljön, még akkor is, ha órákat kell a szmogos dugóban szenvednie vele.)
 
Most viszont a bicikli életforma, menőség. Olyan alternatív stílus, amit azok, akik egyébként is fogékonyak minden alternativitásra, szívesen kipróbálnak.  Ehhez persze az is kellett, hogy számos kisebb-nagyobb város támogassa is a biciklis munkába járást, építsen bicikliutakat. De sokkal nagyobb a mozgalom ereje. Rebecca Sema, az Atlanta Biking Coalition vezetője szerint az egésznek a mozgalmi jellege a fontos: „Úgy kezdődik, hogy az emberek egy kicsit elkezdenek tekerni, aztán hamarosan igazi fanatikusok lesznek, és másokat is rávesznek.” Számos helyen szerveződtek csoportok, konvojban tekernek a munkahelyükre. És hogy hol? Hát a kisvárosokban, ott, ahol egyébként is menő az alternatív életforma, meg a hipszterség – Kaliforniában.  Gyalog amúgy még mindig többen járnak dolgozni, de az – egyelőre – nem menő. Így aztán az aránya sem változott az elmúlt tíz évben. 
 
(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez