Ötven éves a kampányfilm, ami megváltoztatott mindent

Fél évszázada adta le egy amerikai televízió a Lyndon B Johnson szinte már azonnal legendássá vált elnökválasztási reklámfilmjét, amely teljesen megváltoztatta a politikai kampányfilmek világát.

1964.szeptember 7-én ötvenmillió amerikai televíziónéző láthatta a később a „Daisy Girl”, azaz a „margaréta lány” néven ismertté vált egy perces kampányfilmet, amelyet ugyan csak egyetlen egyszer játszottak le reklámként az NBC-n, hamarosan az egész ország megismerte. A rövid reklám ugyanis olyan erős volt, hogy nemsokára mindhárom országos televízió esti híradójában is bemutatták, valamint több politikai beszélgetős műsorban is lejátszották.

{youtube}dDTBnsqxZ3k{/youtube}

A kampányfilm teljesen megváltoztatta a tévés politikai kampányokat. Az 1964-es választásokig a politikusok főleg politikai programjuk bemutatásával próbálták meggyőzni a tévénézőket, hogy őket válasszák, tényszerűen felsorolva, hogy milyen intézkedéseket terveznek végrehajtani. Ezek általában száraz felsorolások volt, gyakran kampánybeszédekből vett részletekkel.

Johnson kampánya azonban mindent megváltoztatott. A demokrata elnökjelölt – aki jobboldal szélén elhelyezkedő, keményvonalas republikánus jelölt, Barry Goldwaterrel küzdött a kampányban – már azzal kampánytörténelmet írt, hogy a tévés reklámfilmek elkészítésével egy New York-i reklámügynökséget bízott meg, akik korábban soha nem dolgoztak politikai kampányban. A Doyle Dane Bernbach teljesen szakított a korábbi megoldásokkal, és a legújabb reklámfilmes technikák alkalmazásával adta el a jelöltet. Mintha csak egy terméket kellene rásózni a jelöltekre.

Bár a cég többi Johnson-filmje is forradalmi volt, a „Daisy Girl” kiemelkedett a többi közül. És egy olyan kampányeszközt vezetett be, amelyet ma is előszeretettel használ az összes párt. A negatív kampányt. A Daisy Girl volt ugyanis a legelső vérbeli támadóreklám, amellyel nem a jelöltet dicsérik, hanem a jelölt ellenfelét támadták. Bár a kisfilmben egyszer sem említették meg Goldwatert, annak üzenetet egyértelmű volt: Johnson békét hoz, Goldwater pedig atomháborút, és pusztulást. Csak utaltak rá, és így vált igazán erőssé a reklám.

A DDB kampányfilmjei mindörökre megváltoztatták az amerikai televíziós politikai reklámfilmeket, és egyben a választási kampányokat is. Már a következő, 1968-as elnökválasztás teli volt hasonló, az érzelmekre ható, profin elkészítette reklámokkal.

 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez