Mobiltelefonra küldött személyes üzenetekkel terelik be az iskolákba azokat a fiatalokat, akiket felvettek egyetemre vagy főiskolára, de különböző okok miatt a nyári szünetben lemorzsolódtak volna.
Hamarosan vége a vakációnak és kezdődik az őszi szemeszter az amerikai főiskolákon, egyetemeken. A végzős középiskolások tavasszal tudták meg, hogy kiket vettek fel, de a tapasztalatok szerint ezeknek a tehetséges diákoknak a 10-20 százaléka mégsem kezdi meg a tanulmányait. A nyári lemorzsolódásnak a szakemberek szerint két fő oka van. Az egyik, hogy a fiatalok első generációs értelmiségiek lesznek, vagyis a családjukból még senki sem tanult a felsőoktatásban, vagyis nem tudják, hogy milyen adminisztrációs teendők vannak a beiratkozás előtt. A másik ok, hogy a fiatalok egy része nem jómódú családokból származik, vagyis hiába vették fel őket, nem tudják kifizetni a tandíjat, ezért kimaradnak az iskolából.
– Hat-hét éve még senki sem foglalkozott a nyári lemorzsolódással. Az iskolai pályaválasztási tanácsadók úgy érezték, hogy a munkájuk annyiból áll, hogy a gyerekeket tájékoztatják a lehetőségekről, a tandíjról és az ösztöndíjakról, majd amikor felvették őket, kényelmesen hátradőlnek. Ez sajnos már régen nem elég – mondta Benjamin Castleman, a Virginia Egyetem tanára, aki néhány éve kolléganőjével, a Pittsburgh Egyetem oktatójával, Lindsay Page-gel fejlesztette ki az új, sms-alapú tájékoztatást, amelynek uAspire a neve.
Az sms-szolgáltatás a visszajelzések szerint nagyon jól működik. A diákok 7 dollárért személyre szóló üzeneteket kérhetnek, amelyben mindig időben figyelmeztetik őket a következő teendőkre és határidőkre. A Massachusetts Egyetemre vették fel Lisbeth Valdezt, de az sms-szolgáltatás nélkül valószínűleg nem tudta volna elkezdeni a tanulmányait. Személyes üzenetben még időben értesítették arról, hogy el kell mennie orvosi vizsgálatra, mert ennek hiányában nem tud beiratkozni az egyetemre. Lisbeth – akinek a szülei alig beszélnek angolul és soha nem jártak főiskolára vagy egyetemre – nagyon hálás a figyelmeztetésért, mert e nélkül elfelejtette volna ezt a feladatot, és az adminisztratív hiba miatt kimaradt volna az iskolából.
-A legtöbb diák nem nézi az e-mailjeit, viszont szinte mindenki állandóan a telefonján lóg, szóval az sms a legjobb módja a kommunikációnak – mondta Lisbeth Valdez.
A tanácsadók személyre szóló kapcsolatot tudnak kialakítani a diákokkal, és nemcsak a határidőkről, de a pénzügyi lehetőségeikről is tájékoztatni tudják a fiatalokat. Elsa Martinez-Pimentel, a uAspire központjának munkatársa számolt be arról, hogy idén nyáron besétált hozzá egy fiatalember, aki arról panaszkodott, hogy túl sok sms-t kapott. A beszélgetés közben azonban kiderült, hogy ennek ellenére fogalma sincs, mire van szükség ahhoz, hogy ősszel elkezdhesse a főiskolát. Az is kiderült, hogy szegény munkáscsaládból jön, így esélye sincs kifizetni a tandíjat. A fiú már épp azon gondolkodott, hogy mégsem megy főiskolára, hanem ősztől munkát vállal, de aztán a tanácsadó hölgy segítségével mégis ösztöndíjra pályázott. Az elnyert 5730 dollár fedezi a diák oktatásának egész éves költségeit a tankönyvekkel együtt, így elkezdheti az iskolát. Az sms-ek nélkül a továbbtanulási álmai szertefoszlottak volna.
Az intézmények tapasztalatai szerint a költséghatékony sms-szolgáltatás beváltja a hozzáfűzött reményeket. Az első üzenetre a diákok 90%-a szokott reagálni, és bár az őszi szemeszter kezdetéig az arány 10-60%-ra esik vissza, így is jelentős mértékben tudják megakadályozni a nyári lemorzsolódást a uAspire rendszer segítségével.