Egy Reddit fotó, egy YouTube videó és egy netes mémáradat indította el a világhírnév felé vezető úton a Grumpy Cat néven ismert macskát. A zsémbes képű, de szeretetreméltó arizonai cica két év alatt dollármilliókat hozott a gazdáinak.
Szinte nincs olyan internetező a világon, aki valamilyen formában ne találkozott még Grumpy Cat képével. Az idén két éves macskának – akinek az igazi neve Tardar Sauce – jellegzetes, zsémbes arckifejezése van, amit a gazdája bátyja, Bryan Bundensen olyan viccesnek talált, hogy poénból feltett róla egy fotót és egy videóit a világhálóra. Valószínűleg a férfi sem gondolta, hogy ezzel elképesztő láncreakciót indít el. Grumpy Cat fotója mémmé alakult át, vagyis számtalan formában dolgozták fel az internetezők, és töltötték fel a világhálóra újra és újra. A videót 36 óra alatt másfél millióan nézték meg, rengetegen megosztották, így a zsémbes macska pár nap alatt világhírű lett, a netes folklór részévé vált, és az emberek egyre többet és többet akartak róla tudni.
Grumpy Cat gazdája, a 29 éves Tabatha Bundesen és a bátyja jó érzékkel lovagolták meg a macska körül kialakult hisztériát. A fiatal nő menedzsernek tanult az egyetemen, de álmában sem gondolta volna, hogy üzleti sikereit egy zsémbes macskára fogja alapozni. Pedig így lett. A nő felvette a kapcsolatot egy ügynökkel, aki más macskahírességek karrierjét is egyengeti. Bármilyen őrülten is hangzik, az üzleti életben és a reklámpiacon van kereslet ezekre a furcsa külsejű háziállatokra. Első körben Grumpy Cat saját, hivatalos honlapot kapott, amelyen keresztül bárki vehet pólót, bögrét, sapkát, egérpadot, sőt akár Grumpy Cat kávét is. Egy év alatt 100.000 darab kelt el csak a pólókból, ami jelentős összeget hozott a gazdik konyhájára, a saját kávé pedig legalább 1 millió dollárral gyarapította a családi bankszámlát. A nagy áttörés azonban akkor jött, amikor a világ egyik legnagyobb állateledel gyártó és forgalmazó cége, a Friskies szerződés kötött a zsémbes macskával. Grumpy Cat lett a vállalat macskaeledel részlegének szóvivője, de az üzleti titok, hogy ezért mennyit fizetnek a cicus gazdáinak.
A leleményes Tabatha és bátyja most már komoly családi vállalkozásban intézi a macska ügyeit. Karácsonykor képeslapot dobtak a piacra, ami 30.000 dollárt hozott nekik, majd vicces könyvet adtak ki a zsémbes macska fotóival. A kötet tíz hónapig szerepelt a New York Times bestseller listáján, 14 nyelvre fordították le, és óvatos becslések szerint is több millió dolláros bevételt fialt.
A testvérpár falinaptárral, jegyzetfüzettel és egyéb irodaszerekkel, valamint plüssállatokkal és egy videojátékkal is előrukkolt, amelyek szintén kelendőek, és már tervben van egy mozifilm is. Grumpy Cat és gazdái rendszeresen hakniznak pénzért különböző üzleti rendezvényeken, például termékkiállításokon. Az emberek ugyanis sorban állnak, hogy láthassák a zsémbes macskát, és fizetni is hajlandóak az élményért. A cica vörös szőnyeges eseményeken, tévéműsorokban és díjátadókon is szerepel. Meghívták például az MTV Movie Awards filmes gálára, de az American Idol című zenés tehetségkutató zsűritagjai, például Jennifer Lopez énekesnő is odáig voltak érte.
A felhajtás igencsak jövedelmező Tabatha és Bryan Bundensen számára, akik a világ leghíresebb macskájának babérjaira akarnak törni. A testvérpár szerint Grumpy Cat rövidesen olyan márkanév lehet, mint a Garfield, akinek a hírnevét és bevételeit is túlszárnyalhatja. És hogy mit szól mindehhez a főszereplő? A kétéves cica egykedvűen végzi a dolgát, és fogalma sincs arról, hogy lebiggyedő szájával mítoszt teremtett és dollármilliókat keresett.