A legtehetségesebb emberek alkalmazása a Szilícium Völgyben annyira fontos, hogy a technológiai cégek mindent megtesznek, hogy megszerezzék őket, beleértve azt is, hogy már olyan diákokat is alkalmaznak szakmai gyakornoknak, akik még csak most érettségiztek. Mialatt a LinkedIn már két éve elindította a középiskolásoknak szóló nyári szakmai programot, a Facebooknál ez a program csak most indul. Nem is olyan könnyű megszerezni a fiatalokat, hiszen nagyon sokan arra ösztönzik inkább őket, hogy alapítsanak egy saját céget, ahelyett, hogy egy nagy vállalathoz csatlakoznának. Ezért leginkább a pénz a motiváló erő. Egy Facebook befektető, Peter Thiel például 100 ezer dollárt fizet tehetséges fiataloknak, hogy hagyják ott az iskolát és kövessék az álmaikat. Mások arra törekszenek, hogy a Summly Kft. alapítójának, Nick D’Aloisio-nak az életútját kövessék, aki 17 évesen lett milliomos, amikor a Yahoo! megvásárolta a mobilapplikációját.
Tehetséges fiatalok alkalmazása tehát mára a legfontosabb lett. “A tehetség a legfontosabb prioritás és a legfontosabb eszközünk.” – mondta a LinkedIn vezérigazgatója, Jeff Weiner. A fiatalokat ösztönözni kell arra, hogy minél korábban közelebb kerüljenek a technológiákhoz és a tehetségüket felhasználják ezeknek a fejlesztésére. Az online oktatóanyagoknak, és webes közösségeknek köszönhetően, már nem szükséges egyetemi végzettség ahhoz, hogy egy fiatal elkészítse például a saját mobilos applikációját. A képességeket úgy is tovább lehet fejleszteni, hogy részt vesznek különböző informatikai rendezvényeken, ahol végül akár munkát is találhatnak. Így kapott egy gyakornoki állást James Anderson is, aki most egy portlandi startup cégnél, a Planet Argon-nál dolgozik.
13 évesen részt vett egy konferencián, ahol találkozott a Planet Argon alapítóival, később pedig kért – és kapott – egy nyári gyakornoki állást, mielőtt még elkezdte volna a középiskolát. “Úgy éreztem, hogy a korom nem gátolhat meg semmiben, mindaddig amíg tudok programozni.” Jelenleg Anderson 15 éves és már több programnyelven is beszél, valamint programokat szerkeszt online oktatóanyagok segítségével.
Annak érdekében, hogy ösztönözzék a diákokat, a nyári szakmai gyakornokokat sokkal jobban megfizetik. A Glassdor Inc. munkaerő közvetítő oldal szerint egy mérnök gyakornok több mint 6000 dollárt kap havonta. Amely összehasonlítva az amerikai átlagjövedelemmel, ami 4280 dollár, igen szép összeg. “Kicsit őrült dolog, hogy 19-20 évesek többet keresnek nyáron, mint a legtöbb amerikai.” – gondolja Daniel Tahara, aki 21 évesen már két gyakornoki nyarat is maga mögött tud, jelenleg pedig a Dopbox Inc.-nél kezd dolgozni ebben a hónapban. Azt, hogy mennyit keresett a gyakornoksága alatt, nem árulta el.
Egyéb juttatásokat is kapnak bőven a gyakornokok. A Microsoft például ingyen koncertjegyeket osztogat, a Dropbox pedig a gyakornokok szüleinek is tartott egy cégbemutatót, hogy megtudják, hol dolgozik a gyerekük, ehhez pedig még a repjegyet is kifizették San Franciscoba. A Google-nél pedig masszázst kaphatnak a gyakornokok és mosodai szolgáltatást is igénybe vehetnek.
Ám nem minden olyan egyszerű. Kiskorú gyermekeket alkalmazni néha sokkal nehezebb, több a papírmunka. Ez a probléma merült fel akkor is, amikor tavaly egy san francisco-i cég rátalált a 16 éves Conrad Kramer Twitter profiljára. “Munkavállalási engedélyt kellett neki szereznünk.” – panaszkodott a kaliforniai törvényekre Bern Coh, a cég gyakornoki felelőse. Minél több a fiatal gyakornok, annál több szülőt is be kell vonni a cég életébe. “Emlékszem, hogy szülői engedély kellett, hogy részt vegyen a gyakornoki programban.” – mondta Doris Tong, aki a LinkedIn hr munkatársa és tavaly egy rendezvényen találkozott 12-15 éves tehetséges fiatalokkal.
Nem minden cég vállalkozik arra, hogy ilyen fiatal gyakornokokat alkalmazzon. A Google például csak olyanokat vesz fel, akik már főiskolára járnak, és arra buzdítanak, hogy végezzék el az iskolát és szerezzenek diplomát.
Egy kaliforniai cég, a Mountain View egészen sajátos módon keres újoncokat. “Volt már profi ballerina, profi baseball játékos és egy olyan gyakornokunk is aki versenyszerűen rappel kínaiul.”
Michael Saymant tavaly találta meg a Facebook, amikor a tini arra használta az oldal Parse fejlesztői alkalmazását, hogy egy telefonos játékot készítsen, aminek a neve 4Snaps. A játéknak jelenleg több mint 500 ezer játékosa van. Elmondása szerint már 13 évesen is mobilokra fejlesztett játékokat, az ebből befolyt pénz segítségével pedig fizette az otthoni számlákat, amikor erre volt szükség. “13-15 évesen fizette a számlákat, ha mi éppen nem tudtuk.” – emlékezett vissza az édesanyja Christina Sayman.
Ahogy a játék letöltése egyre nőtt a Facebook-os Parse program alkotói felkeresték a tinit, és arra kérték, hogy egy videóban magyarázza el, hogyan készült az alkalmazás. A videót egy szál pizsamában csinálta, és ezt az összes Facebook-os alkalmazottnak levetítették szeptemberben. A hr-es Miranda Kalinowski is látta a videót, aki utána beszélt a tinédzsernek a nyári szakmai programról. “Mindig azt keressük, aki a legtehetségesebb.” – mondta Miranda, aki általában főiskolai hallgatókat keres meg.
Novemberben Michael találkozott Mark Zuckerberggel is, akivel a 4Snaps programjáról beszélt, miközben az édesanyja, aki elkísérte a találkozóra, azon csodálkozott, hogy mi mindent csinálhat a kisfia a cégnél. Levágathatja a haját, kimosathatja a ruháit és annyit ehet amennyit akar, teljesen ingyen. “Nagyon nagy választék van, és minden ingyen van. Nekik csak a munkára kell koncentrálni, semmi másra.”
Michael, aki a nyáron a Parse csapattal dolgozik, nem döntötte még el, hogy felvételizik-e valamilyen egyetemre. “Ha a Facebook egy teljes idős pozíciót ajánlana, azonnal igent mondanék rá. Ez lenne álmaim állása.”