A pampák „kézműves” helikoptere
Egy argentin autodidakta kisipari módszerekkel gyárt helikoptereket, amelyekre igencsak van piaci kereslet.
Különös sikersztoriról számol be az AFP francia hírügynökség. Augusto Cicaré történetéről. Ez az ösztönös műszaki zseni saját kezűleg gyártotta a dél-amerikai kontinens első helikopterét és ma is kisipari családi vállalkozásban készíti könnyű, de minden műszaki és biztonsági követelménynek megfelelő, szabadalmaztatott légi járműveit. A műhely a szójatermelésről híres Saladillo városában van, 200 kilométernyire Buenos Airestől. A most 77 éves Augusto Cicaré 11 éves korában már összerakott egy motort, amellyel édesanyja mosógépét működtették. 12 évesen kimaradt az iskolából és egy autószerelő műhelybe szegődött. 18 éves volt, amikor megalkotta első helikopterét, amelynek fémvázához egy vaságy elemeit használta föl. Ez a szerkezet még alig tudott felemelkedni. De három évvel később elkészült az Cicare CH-1 helikopter, amely jelenlegi ismereteink szerint az első Latin-Amerikában gyártott és működő helikopter volt. Innentől a hobbiból ipari tevékenység lett, igaz kisipari dimenzióban.
Jelenleg is fáradhatatlanul dolgozik Augusto Cicaré két fiával és harminc alkalmazottjával. Mostanában évente 18-24 helikoptert gyártanak, ezeket 75 és 180 ezer euró közötti áron értékesítik. Vevőik vannak Európában, Ausztráliában és a Közel-Keleten is. A Cicaré helikopterek megjárták már nagy nemzetközi légi bemutatókat is, a saladilloi üzemben pedig a világ leghíresebb konstruktőrei is megfordultak már, mind őszinte csodálatuknak adtak hangot. A kicsi és könnyű helikoptereket magáncélokra is, például a közlekedési dugók kikerülésére lehet használni, sok gazdag embernek hobbija a repülés. De használhatók a kis helikopterek többféle mezőgazdasági célra és a mentőszolgálat is rendszeresen rendel belőlük, különösen a nehezen megközelíthető hegyes vidékeken jönnek jól a könnyen navigálható masinák. Cicaré szerint a kis üzem jövője biztosítva, nem rég kezdtek el oktatási szimulátorokat készíteni, erre is nagy a kereslet. Ha ő visszavonul, fiai veszik át az irányítást. De egyelőre erre még gondolni sem akar a 77 éves autodidakta helikopter konstruktőr, akinek még vannak fejlesztési ötletei. (Fotó:AFP)