A nagy transzarábiai vasút

Véglegesítették a tervet, elkezdődhetnek a tárgyalások a megvalósításról. Az Öböl Menti Együtműködési Tanács vasútvonalat épít végig az Arab félsziget keleti partján, Iraktól le egészen az ománi fővárosig, Maszkatig.

Irak, Kuvait, Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, Bahrein, Katar és Omán. Ezeket az országokat érinti majd a 2 117 kilométeres vasútvonal. A terveket és a pontos útvonalat már egyeztetik az érintett államok a kuvaiti hírügynökség szerint, az építkezés még az idén elindulhat.

Így 2018-ra a tervek szerint az Öböl Menti Együttműködési Tanács minden tagállamát vasút fogja összekötni: erre több mint 15 milliárd dollárt szánnak. A vasút nem csak a félsziget partján fut, de a Perzsa öböl vízein keresztül, hídon  át érinti majd Bahreint és Katart.

a vasút

 

De nem ez az egyetlen nagy vasúti projekt a térségben. A 2022-es labdarúgó világbajnokság házigazdája, Katar például 35 milliárd dollárt különített el egy 35 kilométeres, négy vonalból álló földalatti vasúthálózatra, amelyet 2019-ben terveznek átadni.

A közlekedési beruházások száma és mértéke egyre nő: tavaly az Öböl Menti Együttműködési Tanács (GCC) 86 milliárd dollárt költött az infrastruktúra fejlesztésére, 78 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.  Az Egyesült Arab Emírségekben például ötször több fejlesztési szerződést kötöttek, miután Dubaj nyerte meg a Expo 2020 rendezésének jogát, és a világkiállítás évében 25 millió látogatóra készülnek.

Az arányokat tekintve Ománban volt a legnagyobb a növekedés az infrastrukturális beruházásokban. Maszkat célja ugyanis az, hogy Omán legyen a következő évtized legjelentősebb turistaparadicsoma a régióban. Ezért sok nagy projektet hirdettek meg, köztük szerepel például a kiállítási központ befejezése, a tengerparti sáv átrendezése, új utak létesítése és szállodák építése.

Katar, Bahrein és Kuvait szintén milliárdokat költenek az infrastruktúra-fejlesztésére, de Szaúd-Arábia esetében némi visszaesés volt tavaly: igaz, a 2013-ban elkülönített 33 milliárd dollár tartalmazta a 22 milliárd dollár nagyságú rijádi metróprojektet is.  Ez  6 metróvonalat foglal magába, összesen 176 kilométeres hálózattal. A kormány szerint ez lesz a világ legnagyobb tömegközlekedési hálózata, 2019-re tervezik az átadást: akkortól robognak majd a vezető nélküli vonatok. Az építkezésen több tízezren dolgoznak majd. A metróépítés nem áll meg Rijádban: már készülnek a tervek a mekkai földalattira is. Felturbózzák a vasútvonalakat is: a szaúdi fővárost 2750 kilométeren kötik majd össze az északi, jordániai határral.

De  a GCC legnagyobb közös projektje a már említett közös vasút, amelyen vízum nélkül utazhatnak majd a tagállamok polgárai. A projektben több mint 150 vállalat vesz részt.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez