Amerikai miniszteri fenyegetés a Takatának
Az amerikai kormány szerint a japán légzsákgyártó nem működik együtt a közlekedésbiztonsági hatósággal, ezért újabb büntetést helyeztek kilátásba.
Anthony Foxx, (képünkön) közlekedési miniszter kemény hangon nyilatkozott. Azt mondta, hogy napi 14 ezer dolláros büntetést vetnek ki a Takatára mindaddig, amíg a japán cég nem hajlandó érdemben segíteni a légzsák-balesetek amerikai kivizsgálását. Az utóbbi években sok millió autót kellett visszarendelni a Takata légzsákok időnkénti felrobbanása miatt. Öt halálos baleset esetében biztos, hogy a rossz légzsák okozta a tragédiát, egy esetben pedig erős erre a gyanú. A Takata vezetése, válasznyilatkozatában, „megdöbbenésének és csalódottságának” adott hangot. A japán cég arra hivatkozott, hogy már 2 és fél millió oldalnyi dokumentumot adott át az amerikai közlekedési hatóságnak (NHTSA) és rendszeresen találkoznak is az NHTSA képviselőivel.
Korábban az amerikai törvényhozásban is téma volt a sok légzsák baleset. A Takata által gyártott zsákok sokszor felrobbantak és ekkor a srapnelszerűen szétrepülő fém és műanyagdarabkák súlyos, olykor halálos sérüléseket okozhatnak és okoztak is. NHTSA már több kisebb büntetést kiszabott, mert az amerikai hatóság szerint a Takata csak imitálja az együttműködést és valójában szabotálja az amerikai területen zajló vizsgálatot. Sőt a visszahívások szervezésében sem segédkezik, mindent az autógyártókra, jelen esetben főleg a Hondára hagy. A Takata vezetését, persze névtelenül, sokan a cégen belül is bírálják, mondván, nem mérték fel milyen súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoz, ha egy cég felelőtlennek mutatkozik, vagy ezt a benyomást kelti, ha nem tesz meg mindent a hibák korrigálása érdekében. Ami az anyagi oldalt illeti, erről már múlt időben lehet beszélni: a balesetek óta a Takata részvények értéke a felére csökkent és most derült ki, hogy a márciusban végződő pénzügyi évet minimum 264 millió dolláros veszteséggel zárja a Takata. Ez a szám 24 százalékkal nagyobb a korábbi előrejelzésnél, és negatív rekordnak számít a japán cég történetében. (Fotó:AFP)