Brazil autóipar: váratlan sztrájk tetézi a gondokat
Ezúttal a GM Sao Paulo melletti üzemében állt le a munka.
Jól tükrözi Brazília gazdasági gondjait az autóipar. Tavaly az alkalmazottak 7 százalékának mondtak búcsút az ágazatban. Brazíliában az ipari termelés egynegyedét az autógyártás adja. Brazília sokáig Latin-Amerika első számú gépkocsigyártója volt, de tavaly Mexikó megelőzte és a kétoldalú autó és autóalkatrész kereskedelmet Brazília 1,2 milliárd dolláros deficittel zárta. 2014 a nulla gazdasági növekedés éve volt, idén akár recesszió is lehet a legnépesebb dél-amerikai országban. Most a General Motors San Jose dos Camposban lévő üzemében állt le a munka. A szakszervezet arról tájékoztatta a dolgozókat, hogy 800 embert kéthónapos kényszerszabadságra küldenek, majd annak lejártával elbocsátják őket. Az üzem vezetése csak annyit mondott, hogy a szakszervezet „félretájékoztatta” tagjait. Arra viszont nem tért ki az igazgatósági közlemény, hogy konkrétan mi nem stimmelt a szakszervezeti „riadóban”: a kényszerszabadság, az elbocsátás vagy egyik sem. A bizalmatlanság teljes a szakszervezet és a vezetés között, hiszen a Sao Paolótól kb. száz kilométerre fekvő üzemben 2012-ben még 7500-an dolgoztak, jelenleg már csak 5200 az alkalmazottak száma. Az üzem vezetősége most közvetítésre kérte fel az illetékes munkaügyi bíróságot. A helyzetet bonyolítja, vagyis a gyors megegyezés esélyeit rontja, hogy a szakszervezetnél pár hét múlva lesz vezetőségválasztás, tehát a mandátuma megújításában reménykedő jelenlegi vezetés most biztos keménynek fog mutatkozni. (Fotó:AFP)