A chilei és kelet-európai mozi is aratott a Berlinalén
A chilei Pablo Larraín az “El Club” című alkotásáért vihette haza az Aranymedvét, még Patricio Guzmánt a legjobb forgatókönyvírónak járó díjjal jutalmazták a rangos nemzetközi fesztiválon, amelynek favoritja az iráni “földalatti-doku” rendező, Panahi, “Taxi” című filmje volt. A győztes Panahi, aki egyébként Teherán feketelistájára került az elmúlt években, nem lehetett jelen a gálán.
Egyébként a Berlinalén szereplő három latin-amerikai alkotás mindegyike egy-egy aranymackóval mehetett haza, hiszen Pablo Larraín mellett honfitársa, az “El botón de nácart” filmre ihlető Patricio Guzmán, a legjobb forgatókönyvért vehette át a díjat, míg a guatemalai Jayro Bustamantét az Alfred Baurer díjjal jutalmazták “Ixcanul” címre keresztelt alkotásáért. A legjobb elsőműves rendezőnek járó díjat pedig a “600 millas” című mexikói alkotás kapta, amely Gabriel Ripstein keze munkáját dicséri. Az EFE spanyol hírügynökségnek adott interjújában Larraín kifejtette, hogy filmjének fő célja, nem egyéb, mint hogy lerántsa a leplet az egyház berkein belüli visszaélésekről. Egy apró egyházi közösség egyszerű történetén keresztül igyekszik Larraín bemutatni a szervezeten belüli visszaéléseket és a világi igazságszolgáltatás megfricskázását.
“A filmemben szereplő klub kicsiben a katolikus egyházat mintázza, egy szervezetet, amelynek számos tagja szentül hisz abban, hogy tetteiért csak valamiféle ködösen megfogalmazott isteni ítélőszék előtt kell felelnie” – foglalta össze Larraín.
A 65. Berilnalén egyébként Charlotte Rampling-ot Ezüstmedvével díjjazták a “45 Years” című filmben alakított szerepéért, míg a legjobb férfi színészként idén Tom Courtnay-t értékelte a zsűri.
Kelet-európai vonalon is jó eredmények születtek, hiszen a román Radu Jude és a lengyel Malgozata Szumowska is kapott díjat az “Afreim” és a “Body” című alkotásaikért.
(Fotó:AFP)