Brazília nem kér a korlátlan mexikói autóexportból
Áprilistól elvben liberalizálni kellene a kölcsönös forgalmat, de Brazília megtartaná az autókvótákat.
Íme, a brazil gazdasági betegség egyik újabb tünete: Armando Monteiro kereskedelmi miniszter azt nyilatkozta a Reutersnek, hogy „… mégsem jött el az ideje a brazil-mexikói autókereskedelem teljes liberalizációjának”. Pedig korábban abban állapodtak meg, hogy áprilistól feloldják a kvótákat. Eddig egyezményben szabályozták a kölcsönösen exportálható személygépkocsik számát. De Brazíliában súlyos gazdasági gondok vannak. Tavaly leállt a növekedés, idén recesszió fenyeget. 2014-ben, 14 év óta először, deficites volt a brazil külker mérleg. Bajban van az autóipar is, amely a teljes brazil ipari termelés egynegyedét adja. A Mexikóval tavaly folytatott autó és autóalkatrész kereskedelemben Brazília 1,2 milliárd dolláros deficitet regisztrált. Ez persze mexikói oldalon nagy eredmény volt. Bár leginkább annak örültek ott, hogy tavaly Mexikó lett Latin-Amerika első számú autógyártója és bizony Brazíliától vette el ezt a címet. Épp a napokban látott napvilágot egy elemzés, amely hosszabb távon is a mexikói gazdasági sikerek egyik fő tényezőjének a mind hatékonyabb autóipart tekinti. Brazília most azt javasolja, hogy ne liberalizálják az autókereskedelmet a két ország között, legyenek áprilistól is kvóták. Elképzelhető némi forgalombővítés, de csak akkor, ha Brazília ellenszolgáltatást kap, olyan területekre vonatkozóan, ahol hatékonyabb brazil gazdaság. A tárgyalások még javában folynak a két ország között. Egyesek nem tartanak kizártnak egy autókereskedelmi háborút sem. De ez csak a kereskedelmet érinti, mert a gyártók közötti nagy csatát Mexikó már megnyerte. (Fotó:AFP)