Toyota: újabb rekordok felé
A japán autógyártó soha nem látott bevételt remél a márciusban záruló pénzügyi év végére.
A Toyota vezérkara közzétette legújabb bevételi prognózisát: a jelenlegi pénzügyi évben, amely március 31-ig tart, 2130 milliárd jenes, azaz 15,3 millird dolláros profitot vár. Ez 16,8 százalékkal múlja felül az előző pénzügyi év eredményét. Az abszolút szám és a növekedési ütem egyaránt rekord. A Bloomberg által idézett elemzők szerint a Toyota „a válság utáni világgazdasági periódus egyik legjobban menedzselt világcége”. Pedig a 2008-09-es krízis után is voltak jócskán megpróbáltatásai. 2011 tavaszán természeti katasztrófák sújtották Japánt, a következmények a hazai üzemeket is érintették. Aztán jött a thaiföldi árvíz, leállt a termelés az ottani Toyota gyárakban, majd kiéleződött a viszony Kínával, aminek következtében visszaesett a kereslet a japán autók iránt a világ legnagyobb autópiacán és Kínában a tüntetők az eladást, sőt a gyártást is akadályozták. Aztán a Toyota mégis gyorsan talpra állt. Már a 2013-as naptári évben visszaszerezte a világ legnagyobb autógyártója címet, amit 2014-ben is megőrzött. Tavaly összesen 10,23 millió autót adtak el. Az elemzők szerint a Toyota mégsem a mennyiséggel „kaszál”, hanem a minőséggel és a jövedelmező technológiával. Mostanában nem építenek új üzemeket, a meglévőket igyekeznek minél gazdaságosabbá tenni. Igaz a Toyotának 50 gyára van világszerte, megteheti, hogy most egy darabig nem létesít újat, miközben a versenytársak sorra alapítják az üzemeket például Kínában. Persze a rekord profithoz kellett az „abenomics” is. Vagyis a Sihinzo Abe nevével fémjelzett, exportot támogató gazdaságpolitika, amelynek eredményeként a jen értéke jelentősen csökkent a dollárhoz képest, vagyis a hazai termelésének negyven százalékát exportáló Toyota jen bevételei valósággal megugrottak. De az „abenomicsból” profitált a többi nagy japán autógyártó is, mindegyik jó évet zár különösen a Renault-val üzleti szövetségben lévő Nissan, amely a Toyota, a Volkswagen és a General Motors mögött a világ negyedik legnagyobb autógyártója lett 2014-ben. (Fotó:AFP)