Érzékelhető veszteséget kénytelen elkönyvelni a mozambiki szénbányászat az első negyedévben, a kitermelésben meghatározó szerepet játszó Vale brazíliai cég szakembere a vasúti és hajózási költségeket is számításba véve nyilatkozott a hosszabb ideje romló jövedelmezőségről is. De nem csupán a Vale számára romlottak a feltételek, hanem a szektor más, kisebb cégei is rossz gazdasági eredményeket könyvelhetnek el. A vasúti szállítást egyetlen, 500 kilométeres vonalon bonyolítják le a Tete tartományból, ahonnan a sekély tengeri kikötőt, Beira portot érik el. Számos piaci szereplő teherautóval, a part mentén uszállyal végzi a szállítást. A Vale számára fontos a 900 kilométeres vasúti alternatíva, mely a Nacala mélytengeri porthoz vezet és dupla kapacitás elérését jelenti. A Vale képes lehet több éven át is kezelni a veszteséget, amit a kisebb bányászati vállalkozások már nem tudnak megtenni. A brazil érdekeltség 25 éves koncesszióval rendelkezik és legalább egymilliárd tonna széntartalékkal kalkulál, de ahhoz, hogy az egyelőre romló jövedelmezőséget és a veszteséget képes legyen finanszírozni a vállalat a vasúti beruházás megvalósulásáig, átmeneti adócsökkentést tart szükségesnek. A világban sokfelé szokás az ilyen adóztatási gyakorlat alkalmazása a piaci helyzet javulásáig.