Egyre nehezebb autóhoz jutni Kínában
Egyre nehezebb autótulajdonossá válni Kína nagyvárosaiban. A kínai autóipar gyorsan bővült az elmúlt években, 2009-ben a világ legnagyobb új autós piacává vált. Az egykori országban, amit „kerékpáros nemzetnek” tartottak, mára inkább autóznak. Most szabályozzák az autóvásárlást, ugyanis kicsit túlzásba vitték a dolgot.
Kínában sokan támogatják a tiszta energiát használó autók fejlesztését, ugyanis a sok autó is tehet a hatalmas légszennyezettségről. Miközben a kínai autópiac messze nem telített, bejelentették, hogy a nagyvárosokban maximálni fogják, hogy egy főre hány autó juthat. Shanghai volt az első kínai város, ahol annyi autót használtak, hogy bevezették a szabályozást 1994-ben. Ott azóta egyfajta aukció keretében lehet új rendszámtáblához jutni, ezzel limitálják az autóhasználatot. Pekingben pedig egyfajta lottóval, sorsolásos módszerrel korlátozzák az vásárlást.
Azóta egyre nehezebb lett autóhoz jutni Kínában. 2013-ra rengeteg nagyvárosban vezették be a korlátozást. Sanghaj, Peking, Guangzhou, Guiyang és Shijiazhuang. 2014-re Tianjin, Hangzhou és Shenzhen városa is bejelentette.
A cél az, hogy ellenőrzés alatt tudják tartani a közlekedést, annak problémáit és megoldásait, valamit hogy javítsák a levegő minőségét. Kínában általános probléma a határérték feletti légszennyezettség. Statisztikák szerint 35 városban több mint egy millió autó van forgalomban, további 10 nagyvárosban a gépkocsik száma meghaladja a két milliót. Bár a kormány úgy véli, hogy a korlátozásokkal képesek kezelni a problémát, hogy az valójában mennyire ésszerű és hatékony, sokan vitatják. Valóban ez lenne a közlekedési problémák megoldása?
Vannak, akik azt mondják nem lehet egyértelműen az autók számára fogni a szennyezettséget. A bizonyítékok ugyanis azt mutatják, hogy más városokban a világon több autó is van, mint Pekingben, és nincsenek hasonló közlekedésügyi problémák. Elemzések szerint az ilyen intézkedésekkel a probléma nem szűnik meg.
Lehet e javítani a levegő minőségét?
Szakértők szerint a rendszer nem kezeli a probléma gyökerét. Azt mondják: a kormánynak valami mást kell kitalálnia a levegő minőségének javítására. Legyen olcsó a tömegközlekedés, építsenek több kerékpárutat és használjanak tiszta energiát. A kormány környezetbarát autók vásárlására buzdítja a vásárolókat.
(Fotó:GettyImages)