Készülőben a „Takata törvény”
A japán kormány szélesítené a közlekedési minisztérium biztonsági felügyeleti hatáskörét.
Akihiro Ohta közlekedési miniszter bejelentette: előkészületben van egy új törvény, amely sokkal szélesebb felügyeleti és szankcionálási hatáskört biztosítana a minisztériumnak, illetve a kormány égisze alatt működő közlekedési hatóságoknak. A Takata légzsákok immár végtelennek tűnő története készteti erre a japán kormányt. Az utóbbi években világszerte több, mint húszmillió autót kellett visszarendelni a Takata légzsákok problémái miatt. Nem egy súlyos balestet, sőt halálesetet is okoztak az olykor robbanó zsákok. Különösen az Egyesült Államokban vált kínossá a helyzet, még a törvényhozás (a fotón a meghallgatás egyik tanúja) is foglalkozott a Takata balesetekkel. A Takata cég, amelyet kissé archaikus, családi szisztémában vezetnek, nagyon kevés információt hoz nyilvánosságra a belső vizsgálatról. A felelősséget az autógyártókra terheli, és valóban a japán szabályozás szerint a gyártók, tehát például a Honda, a Toyota vagy a Nissan rendelhet el visszahívásokat. De a japán közlekedési minisztérium szerint a bajokat a forrásnál, tehát az adott alkatrészt, jelen esetben a légzsákot gyártó cégnél kell kiküszöbölni, méghozzá a lehető legteljesebb transzparencia mellett. Ezért a készülő törvény arra kötelezi majd az alkatrészgyártókat, hogy még a legapróbb rendellenességről is számoljanak be a közlekedésbiztonsági hatóságoknak. Ha ezt elmulasztják, kemény szankció fenyegeti őket. Az új törvénytervezet márciusban kerül a japán parlament elé. (Fotó:AFP)