Eljött a sztrájkok évadja Brazíliában is?
Tartósnak ígérkezik a brazil autóipar válsága, két nagy Sao Paulo-i üzemben is szünetel a munka.
A Sao Paulo külvárosában lévő a Volkswagen üzem bejáratát sztrájkőrség zárta le. Senki nem mehet be, a kész autók nem jöhetnek ki. A történelem különös fintora, hogy pontosan itt, ebben az üzemben volt szakszervezeti vezető 30 éve egy bizonyos Luiz Inacio Lula da Silva. Igen, a később kétszeres elnökké, a baloldal legendás politikusává avanzsáló Lula. És ez a sztrájk talán épp annak a korszaknak végét jelzi, amit ő teremtett meg, és amelyet Dilma Rousseff még folytatott első elnöki mandátuma alatt. De Rousseffnek már komoly gazdasági gondokkal kell szembenéznie. A legjobb hőmérő az autóipar, az autópiac. Tavaly 7 százalékkal esett vissza az autóeladás Brazíliában, amely a világ negyedik legnagyobb autópiaca. És abban, hogy 15 év után először deficites a brazil külkereskedelmi mérleg, a csökkenő autókivitelnek is szerepe van. Az egyik fő felvevő piac, Argentína krónikus válságban van, és abban marad idén is. Áll a munka egyébként a Sao Paulo-i Mercedes üzemben is. A két gyárban 1000 munkást bocsátanak el, 1000 pedig egyelőre kényszerszabadságon van. A leépítések már tavaly megkezdődtek a brazil autóiparban, eddig összesen 12 ezer ember vesztette el állását. Pedig a brazil modell egyik büszkesége volt az alacsony, 6,8 százalékos munkanélküliségi ráta. Ez a vívmány most veszélyben van. Brazíliát gazdasági stagnálás veszélyezteti, idén az optimisták egy százalékos növekedést remélnek, de sok szakértő szerint akár visszaesés is lehet. Csökkennek az állami kiadások, újabb adókon gondolkodik a pénzügyminiszter, rendbe kell hozni a költségvetést is. Az agrártárcát is egy piaci szemléletű politikus nőre bízta Dilma Rousseff. Az elnök asszonyt a legszegényebb rétegek szavazataival választották másodszor is elnökké, de nagy kérdés: a szigorúbb gazdaságpolitikával járó társadalmi elégedetlenséget tudja-e majd úgy kezelni a kormány, hogy megőrizze baloldali identitását. (Fotó:AFP)