Amit az üzemanyag szubvencióján megspórolnak, a tömegközlekedésre költik
Indonézia nagyszabású infrastruktúra fejlesztésbe fog, a forrás a benzinár emeléséből befolyó pluszjövedelem.
A tavaly megválasztott Joko Widodo elnök (képünkön) már a kampányban sem titkolta: fel fogja emelni a világ egyik legalacsonyabb benzinárát. Indonéziában negyven éve két dollár cent a benzin ára literenként és ezt a szintet a bőkezű állami szubvenció tette lehetővé. Ez azonban több okból fenntarthatatlan, január elsejével radikálisan csökkentették a szubvenciót, ennek 30 százalékos áremelkedés lett a következménye. A közvélemény persze nem örült, de nem kísérte heves ellenkezés az áremelést. Most a pénzügyminiszter közölte: kidolgoztak egy infrastruktúra fejlesztési programot, amit a megnövekedett költségvetési bevételekből finanszíroznak majd. Indonézia közlekedési hálózata elmaradott, különösen katasztrofális a helyzet a sok milliós nagyvárosokban. Indonézia hat százalék körüli növekedést produkált az utóbbi években, de az infrastruktúrára fordított kiadások csak három százalékkal nőttek évente. Ezért alakult ki az a fura helyzet, hogy a dzsakartai nagykereskedő inkább Kínából vesz narancsot és más terményeket, mert így olcsóbb a szállítás, mint egy pár száz kilométerre lévő indonéziai ültetvényről A Világbank szerint az elmaradott infrastruktúra egy százalékkal csökkenti a növekedési ütemet. Ezeken az állapotokon akar most változtatni az új indonéz elnök. A fejlesztési tervet még jóvá kell hagynia a parlamentnek is. (Fotó:AFP)