Hogy a cukros kólától jól el lehet hízni, ahhoz igazán nem kell semmiféle tudományos megalapozottságú kutatás. Elég ránézni azokra, akik naponta akár litereket fogyasztanak el a világ kedvenc üdítőjéből. De hogy azok, akik átálltak a cukormentes üdítőre, vajon lefogynak-e, arról már kevesebb az adat. Az biztos, hogy sokan éppen azért szoknak át a diétás (amerikai kulturkörben DIET, Európában inkább Light megnevezésű) üdítőre, hogy karcsúbbak legyenek. Maguk a cégek is elsősorban ezt igyekeztek kidomborítani a reklámokban, imidzsépítésben. A light üdítőt a fittséggel, fiatalossággal azonosították. A kezdet kezdetén a Coke Light (avagy Diet Coke) ezért amolyan női italnak számított, és kemény imidzsépítésre (valamint a Zero termékek bevezetésére) volt szükség ahhoz, hogy jelentősebb férfipopulációt is megszerezzenek maguknak.
Azonban sok előítélet – avagy mások szerint tudományos tény – mutat arra, hogy a diétás üdítők sem olyan tökéletesen egészségesek. Sőt, egyesek szerint nem is fogyasztanak. Sőt: voltak olyan megfigyelések is, hogy a diétás üdítőt ivók még több súlyfelesleget szedtek fel, vagy általában inkább voltak túlsúlyosak, mint azok, akik a cukros vizet itták. Étkezési szakemberek ezt azzal magyarázták, hogy a mesterséges édesítőszerek “becsapják a szervezetet”, cukrot ígérnek neki, és ezzel arra serkentik a fogyasztót, hogy nagyobb kalóriatartalmú termékeket vegyen magához.
A University of Colorado tudósai véget akartak vetni a vitának. 303 önkéntessel dolgoztak. Voltak köztük nők és férfiak, feketék, fehérek, ázsiaiak. Mindenben ugyanazt a programot követték, egy kivétellel – a csoport fele csak vizet ivott, a másik viszont legalább heti három cukormentes üdítőt. És láss csodát! Azok, akik csak vizet ittak, 12 hét alatt 3,8 kilogrammot fogytak átlagban. Viszont, akik vedelték a diétás kólát, azok 5 és fél kilót. James Hill, az egyik kutató, aki a vizsgálatot végzi, úgy vélte: azért van ez így, mert aki üdítőt iszik, kevésbé érzi szenvedésnek a fogyózást, ezért kisebb az éhségérzete. Az adatok hitelességét más étkezéskutatók sem tagadják, azonban arra figyelmeztetnek: a 12 hét elég rövid idő, érdemes megvárni az első év eredményeit. Hill ígéri: bármi is lesz a végleges eredmény egy év után, nyilvánosságra hozzák. Még akkor is, ha végül a víz jön ki győztesen. Annak ellenére is, hogy a kutatást egy nagy üdítőital-forgalmazó cég finanszírozza. A többit már mindenki döntse el magának.