Amikor a rendszámtábla drágább, mint az autó
Kínában már nyolc nagyvárosban szigorúan limitálják az évente eladott új autók számát.
Kínában egyre nagyobb gond a városok súlyosan szennyezett levegője. Ennek egyik oka a szénalapú fűtés és energiatermelés, a másik pedig az autók számának viharos növekedése. E téren Shenzhen a rekorder: az immár 15 milliós metropoliszban 3,5 millió személyautó van forgalomban, több mint Shanghaiban. Shenzen is bekerült azon nyolc kínai nagyváros közé, ahol szigorúan korlátozzák az évente eladható új autók számát. Itt vezették be először, hogy a 100 ezer új kocsi egyötödének elektromos meghajtásúnak kell lennie. A korlátozásra alapvetően kétféle módszer létezik. Az egyik a rendszám lottó. Vagyis a kocsit igénylők közül sorsolással választják ki azon szerencséseket, akik rendszámhoz juthatnak, tehát új autót helyezhetnek forgalomba. Peking például ezt a szisztémát választotta, évente 150 ezren nyerhetnek rendszámot. Sanghaj az árverés mellett foglalt állást. Vagyis az igénylők licitálhatnak. Ennek aztán az a következménye, hogy a rendszám gyakran drágább, mint maga az autó. Egyébként Shenzhenben a sorsolásos kiválasztást alkalmazzák. A többi nagyvárosban változó arányban lehet rendszámot szerezni sorsolás vagy licitálás útján. Egy-két helyen még egy korlátot bevezettek: egy családban maximum két autó lehet. 2013-ban 14, tavaly 10 százalékkal bővült a kínai autópiac, 2015-re nyolc százalékos növekedést várnak a szakértők. De a lassulással együtt természetesen Kína a legígéretesebb autópiac. A Hyundai pár napja jelentette be, hogy új üzemet létesít Chongqingban, a francia PSA pedig már októberben elkezdte az új, chengdui gyár építését. (Fotó:AFP)