Kiss Jenő, Iszlai Enikő és Bernád Ildikó a Magyar Nyelvőr Díj 2019-es díjazottjai
Az aranyszínű talapzaton álló, gravírozott tollat ábrázoló dekoratív díjat és az elismeréssel járó pénzjutalmat minden esztendőben olyan személyek kaphatják, akik sokat tettek a magyar nyelv ápolásáért a határon innen és túl. A Magyar Nyelvőr Díj díjazottjait három terület képviselői közül választotta ki a Magyar Nyelvőr Alapítvány Kuratóriuma, a külhoni magyarok köréből, a Magyarországon élők köréből, valamint azok közül, akik a legtöbbet tették az alapítvány céljainak megvalósításáért.
Idén Kiss Jenő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem professzora, a dialektológia, a szociolingvisztika, a nyelvtörténet és a nyelvtudomány-történet neves kutatója, Iszlai Enikő, a kolozsvári Brassai Sámuel Elméleti Líceum magyartanára, és Bernád Ildikó a gyergyószentmiklósi Vaskertes Általános Iskola igazgatója vehette át az Országházban a Magyar Nyelvőr Díjat.
A Magyar Nyelvőr Alapítvány az 1872-es Magyar Nyelvőr szellemiségének megfelelően a magyar nyelv megőrzését, kutatását, ápolását szolgáló rendezvényeket, kiadványokat, törekvéseket támogatja, és erkölcsi és anyagi elismerésként évről évre Magyar Nyelvőr Díjjal jutalmazza az arra érdemes személyeket.
Az Országházban rendezett átadóünnepség védnöke Dr. Tuzson Bence államtitkár. A Magyar Nyelvőr Díj átadását támogatók sokaságának összefogása tette lehetővé, az Alapítvány külön köszönetet mond azoknak a magánszemélyeknek és cégeknek, akik, amelyek segítették a célok elérésében.
A Magyar Nyelvőr Díj 2019-es díjazottjai:
Kiss Jenő
Kiss Jenő Széchenyi-díjas magyar nyelvész, professor emeritus, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja. A dialektológia, a szociolingvisztika, a nyelvtörténet és a nyelvtudomány-történet neves kutatója. 1989 és 2008 között az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara Magyar Nyelvtudományi Tanszékcsoport (2009-től Magyar Nyelvtudományi és Finnugor Intézet) igazgatója. 2007-ben az MTA és az ELTE közös Geolingvisztikai Kutatócsoportjának vezetője. 1997 és 2000 között Széchenyi professzori ösztöndíjjal kutatott. 1974-ben a Magyar Nyelvtudományi Társaság titkárává választották, ezt a tisztséget 1990-ig viselte, mikor a társaság főtitkára lett. 2005-ben a tudományos társaság elnökévé választották. 1991-től volt az Atlas Linguarum Europae nemzeti bizottságának elnöke. Jelentős szerepe volt a magyar nyelvjáráskutatás módszertanának megújításában, valamint a szociolingvisztikai és strukturális szempontok nyelvjárástani alkalmazása terén. 10 különféle kitüntetése van, köztük a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje (2008) és a Széchenyi-díj (2019). 655 tanulmány, könyv szerzője (és szerkesztője vagy társszerkesztője).
Iszlai Enikő
A kolozsvári Brassai Sámuel Elméleti Líceum kiváló magyartanára, korábban aligazgatónője, több évtizede az erdélyi anyanyelvi mozgalom, az anyanyelvi versenyek meghatározó közreműködője, 19 éve a Kolozs megyei, 11 éve pedig a Simonyi Zsigmond Kárpát-medencei helyesírási verseny erdélyi országos fordulójának a főszervezője. Több évtizede odaadó felkészítő tanára tanítványainak, akik a tanárnő áldozatos munkájának köszönhetően sikeresen vesznek részt a különböző magyarországi és erdélyi anyanyelvi versenyeken. Évről évre zsűritagja az Implom-verseny, a Kőrösi Csoma Sándor és az Aranka György anyanyelvi versenyek erdélyi országos fordulójának. A Romániai Magyartanárok Országos Bizottságának a tagja. Az Országos és Nemzetközi Magyar Nyelv és Irodalom Tantárgyverseny tételösszeállító-bizottságának a tagja. A Kolozs megyei magyartanárok Módszertani Körének a felelőse. Aktívan közreműködik az országos anyanyelvi vizsgák tételeinek és a tanterveknek az összeállításában. Számos pedagógiai, anyanyelvi tanártovábbképzés résztvevője és előadója.
Bernád Ildikó
22 éve tanít a gyergyószentmiklósi Salamon Ernő Elméleti Gimnáziumban, majd a Vaskertes Általános Iskolában, ahol az intézményvezetéssel is megbízták. 2018-ban a határon túli kategóriában az év tanára választáson második helyezést ért el a diákok szavazatai alapján. Elkötelezetten dolgozik a magyar nyelvű oktatásért, s noha reál tárgyakat oktat, mégis melléállt az anyanyelvvel kapcsolatos kezdeményezéseknek, rengeteget tett és tesz azért, hogy iskolaigazgatóként, pedagógusként magyarul beszélő, kiművelt emberfőket neveljen.