Szupergyorsvonat a kínai Vadnyugaton

Mao elnök születésnapján elindult az új kínai szupergyorsvonat, amely a Hszincsiang-Ujgur Autonóm tartományt köti össze az ország belső részével. Peking ettől az Új Selyemúttól azt reméli, hogy felgyorsul a nemzetiségi terület integrációja a Mennyei Birodalomba.

1800 kilométer az új vasútvonal hossza, és így nem egészen 12 óra alatt lehet eljutni Lancsou városából Urumcsiba, amely a Hszincsiang-Ujgur Autonóm tartomány fővárosa. Lancsou Kanszu tartománya fővárosa és az észak-nyugati katonai körzet központja. Hagyományosan innen indultak a kínaiak a Vadnyugat meghódítására. Amikor Mao elnök átvette a hatalmat /1949-ben/, akkor a Hszincsiang-Ujgur autonóm tartományban a kínaiak számaránya még a 10%-ot sem érte el. A döntő többség ujgur volt, de éltek és ma is élnek ott kazahok, kirgizek és tadzsikok is. Szinte mindenki muzulmán volt, a kínai nyelvet és kultúrát alig ismerték. A kommunizmus itt azt is jelentette, hogy kínaiak tömeges betelepítése révén a tartomány lassan integrálódott a Mennyei Birodalomba.
Az ujgurok ma már kisebbségbe kerültek a saját szülőföldjükön. A gazdasági életben csekély szerepük van, a fegyveres erőknél minden fontosabb tisztséget kínaiak töltenek be. Emiatt gyakori a lázongás, melyre a kínai hatóságok brutális elnyomással reagálnak. A fiatal ujgurok egy része emiatt radikalizálódott, és az iszlamista szervezetek tagja lett. Az Al Kaidának van külön ujgur tagozata, melynek a főhadiszállása Pakisztánban található az észak-nyugati törzsi területeken.
Az Új Selyemút a Hszincsiang-Ujgur tartományban ágazik el: Nyugat felé Oroszországon át Európába, illetve Dél felé Pakisztán és India irányába. Kína első embere, Hszi Csinping hirdette meg az Új Selyemút programot, amely azt jelenti, hogy a vasutat a kínai befolyás kiterjesztése szempontjából döntő fontosságúnak tartják. Ezért is jelentős az új szupergyorsvonat elindulása. Urumcsiból egyelőre csak Lancsouba lehet eljutni ilyen pályán, de már gőzerővel épül a Peking-Lancsou vonal is. Ezt 2017-ben akarják megnyitni. Akkor pedig lehetséges lesz majd 16 óra alatt eljutni Pekingből Urumcsiba. Jelenleg ez még 41 órát vesz igénybe.
Kínában az ezredfordulón kezdtek el szupergyorsvonat pályákat építeni, és ma már a Mennyei birodalomban van a világ leghosszabb hálózata. A jelenlegi leghosszabb szupergyorsvonat szakasz is kínai: Peking és Kanton között 2298 kilométeres a távolság, és ezt a szupergyorsvonat nem egészen 8 óra alatt teszi meg. Ennek a vonalnak a megépítése hatalmas korrupcióval járt. Emiatt a pálya egyes szakaszai nem elég biztonságosak. Nagyon sok volt a baleset: 2011 nyarán egy egész vasúti kocsi repült le a pályáról. Több mint negyvenen meghaltak. Vizsgálat indult, és ennek eredményeképp az egész vasútügyi minisztérium lebukott. A miniszterrel az élen az egész vezérkart letartóztatták. A tárcát felszámolták, és a feladatait átadták a közlekedési minisztériumnak. A minisztert halálra ítélték, majd az ítéletet életfogytiglanra változtatták.
Jelenleg valamivel több, mint 11 ezer kilométer a gyorsvasút pálya hossza a Mennyei Birodalomban. A tervek szerint 2020-ra ez eléri a 16 ezer kilométert. Az új szakaszokat nemcsak azért nyitják meg december végén Kínában, mert akkor van a rendszert megalapító Mao Cetung születésnapja, hanem azért is, mert közeleg a Holdújév, a legnagyobb kínai ünnep. Ilyenkor mindenki haza igyekszik a családjához, és ez óriási közlekedési káoszt eredményez a több mint 1,4 milliárd lakosú országban. A szupergyorsvonat jegyei méregdrágák a helyi fizetésekhez viszonyítva, de Holdújévkor ez sem számít. Még meg sem nyitották az új szupergyorsvonat pályát Urumcsi és Lancsou között a kínai vadnyugaton, de máris közölték: a Holdújév idejére már nem tudnak jegyet adni.(Fotó:AFP)

(Visited 2 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez