Moszkvában 40 fölé nőtt az áldozatok száma – de mi is történt?
Összesen 41 ember halt meg, amikor kényszerleszállás közben kigyulladt a Superjet 100-as gép Seremetyjevón.
Az áldozatok között két gyerek is van. Drámai videókon látható, ahogy a kétségbeesett utasok a csúszdákon próbálják elhagyni a lángoló Aeroflot-gép fedélzetét.
A túlélők szerint villám csapott a Szuhoj SSJ-100-as típusú gépbe, melyen 73 utas és 5 főnyi személyzet volt. Az orosz nemzeti légitársaság ugyanakkor arról számolt be, hogy a gép műszaki hiba miatt fordult vissza a repülőtérre.
A kezdeti híradások arról szóltak, hogy már lángolt a gép, amikor landolt, ám a Interfax úgy tudja, hogy a durva földet érés után gyulladt ki a Superjet. A tankok tele voltak, mert a legénység elvesztette a kapcsolatot a földi irányítással és veszélyesnek ítélte meg, hogy Moszkva fölött kiengedje az üzemanyagot.
Összesen 37-en élték túl a szerencsétlenséget – 33 utas és négyen a személyzetből. Öt embert kórházban ápolnak. Egy szemtanú szerint kész csoda, hogy egyáltalán bárki is életben maradt. Dmitrij Medvegyev miniszterelnök különleges bizottságot állított fel a pontos okok felderítésére.
Amit eddig tudni, az a következő: a Szuhoj Superjet-100-as helyi idő szerint 18:02-kor szállt fel, hogy elrepüljön Murmanszkba. A legénység röviddel később azt jelezte, hogy hiba lépett fel. A rossz időben elvégzett kényszerleszállás után a leszállópályán kigyulladtak a gép motorjai. A legénység mindent megtett, hogy mentse az utasok életét – közölte az Aeroflot.
Az egyik túlélő arról számolt be, hogy villám csapott a gépbe. Egy másik arról beszélt, hogy sikerült kiugrania a gépből, amikor az már tűzgolyóként haladt a reptér betonján. Ő videót is posztolt arról, ahogy az utasok rohannak, hogy minél távolabb kerüljenek az égő géptől. Azt írta alá, hogy ő túlélte és egy darabban van. Egy harmadik utas nagyon hálás a légi utaskísérőknek: azt mondja, nekik köszönheti, hogy életben maradt.
Putyin elnök részvétét nyilvánította az áldozatok családjainak. Murmanszkban háromnapos gyászt rendeltek el, a kormányzó közölte, hogy a családok 1 millió rubelt kapnak, a kórházban kezelt túlélők pedig félmilliót (nagyjából 15 ezer, illetve 7500 dollárt).
A tragédia kapcsán a BBC utánajárt annak, hogy lezuhanhat-e villámcsapás miatt egy repülőgép. Naponta járatok milliói szállnak fel és le, a villámcsapás viszonylag gyakori jelenség. A hagyományos, alumínium felhasználásával épült gépek ennek ellenállnak, borításuk elosztja az elektromosságot anélkül, hogy kárt okozna. Néhány új típus azonban könnyebb, például szénszálas anyagokból készül, ezek elektromos vezetőképessége rosszabb, így külön védelmet igényelnek, amit meg is kapnak persze. Ráadásul az üzemanyagtartályok közelében futó vezetékeket is extra pajzs burkolja, hogy esetleges elektromos hiba miatt ne történhessen tragédia.
Egészében arra jutott a BBC, hogy villámcsapás okozhat ugyan olyan meghibásodást, amely miatt eltérhet az útvonalától egy gép vagy akár kényszerleszállást kell végrehajtania elővigyázatosságból, de ez csak ritkán vezet szerencsétlenséghez.
Fotó: Reuters