Ígéretes, de kockázatos az indiai “égi” piac
Indiában nagy reményekkel indul egy új fapados légitársaság, miközben két másik fapados csődbe ment.
A világ második legnépesebb és hatalmas földrajzi kiterjedésű országa elvben kincsesbánya légitársaságoknak. Ráadásul Indiában már formálódóban van az a középosztály, amely megteheti, hogy repülőre üljön. Ehhez képest tarka a légitársaságok összképe. Az nemzeti, állami tulajdonú Air Indiát és annak fapados leányvállalatát csak a kormány pénzügyi segítsége tartja életben, alapvetően presztízs okokból. Két ígéretesen indult „budget” légitársaság, a Kingfischer és a SpiceJet gyakorlatilag csődbe ment. Nem azért, mert nincs igény a szolgáltatásra, hanem azért, mert a tulajdonosok pocsékul menedzselték a cégeket és nagyon gyorsan akartak extraprofitot szerezni. Amire van mód, felelős, türelmesebb gazdálkodással, erre példa az IndiGo társaság, amely évről-évre rentábilis és nem ég hatalmas, rekord méretű, 250 gépre szóló rendelést adott le az Airbusnak. És most indul egy újabb fapados társaság, a Vistara amely mögött stabilnak látszik a pénzügyi háttér. 49 százalékban a Singapore Airlines, egy komoly referenciákkal bíró szakmai befektető és 51 százalékban India legnagyobb ipari konglomerátuma, a Tata a tulajdonos. A Vistara – a szanszkrit szó jelentése határtalan expanzió – alapvetően fapados szolgáltatást kínál, de nem zárja ki a személyre szabott kiszolgálást sem. Vagyis egy Vistara járaton akár három féle komfort fokozat is elképzelhető lesz, persze háromféle jegyár mellett. A Vistara főleg közép hatótávolságú, A-320-as légibuszokat használ majd és első járata 2015 január 15-én indul. (Fotó:AFP)