Kelet-nyugati kamionos háború?
Pácban az Európai Unió közlekedési miniszterei, akiknek ki kellene találniuk valamiféle egységes szabályozást a kamionok számára az egész Unióban. Ahol óriásiak a bérkülönbségek a Kelet és a Nyugat között.
A keleti vállalkozók ezért könnyen alákínálhatnak árban a nyugatiaknak. Arról nem is beszélve, hogy a keleti kamionsofőrök sokkal többet vállalnak fel, mert kell nekik a pénz. Vagyis a határidőkben is kedvezőbb ajánlatot tehetnek a keleti cégek. A nyugatiak morognak és egységes szabályozást sürgetnek.
A miniszterek rossz sávban hajtanak
Ez a véleményük azoknak a nyugati kamionsofőröknek, akiket megkérdezett a Deutsche Welle. Őszintén elmondják a német közszolgálati portálnak, hogy ez a szakma már rég nem az, amelyikbe évekkel ezelőtt belekezdtek. Nem is csinálnák tovább, de hát nehéz váltani. Egyiküknek már a fia is kamionsofőr. Mi vagyunk az új nomádok – mondják magukról a kamionsofőrök az Európai Unió gazdagabb nyugati részén. Dühösek, mert olyan nagy a tömeg a szállók körül, hogy nem találnak parkolóhelyet a kamionnak. A keleti kamionsofőrök hosszú heteket töltenek külföldön – panaszolják a nyugatiak. Meg kellene ezt akadályozni, mert veszélyezteti a forgalmat, hiszen kamiont csak pihenten lehet vezetni. Tudják ezt a közlekedési miniszterek is, akik azt indítványozzák:
Hat nap munka után 45 órás kötelező leállás legyen
Ezzel próbálják meg szabályozni azt, hogy a keleti cégek kihasználják a sofőrök kiszolgáltatott helyzetét és szinte állandóan úton tartják a kamionokat. Persze a sofőrök sem annyira kiszolgáltatottak, mint korábban: hiány van ugyanis belőlük a piacon! Ez javítja az alkupozíciókat, de azon nemigen tudnak változtatni, hogy a munkabérek Kelet és Nyugat között hihetetlen mértékben térnek el egymástól. Erre is van javaslatuk a közlekedési minisztereknek, de kérdés, hogy az érintett államok és cégek ezt elfogadják-e?
Nem az számít, hogy ki milyen állampolgár, hanem az, hogy hol dolgozik
Ez lenne az új bérezési alapelv. Vagyis ha valaki Skandináviában dolgozik főként, akkor az ottani béreket kell, hogy kapja, nem pedig a magyar, szlovák vagy román munkabért! Ezt kimondani könnyű, de a gyakorlatban alkalmazni kicsit problematikus.
Mi lesz, ha jön a robotpilóta?
A Google kutatási központjában elszántan dolgoznak azon, hogy megvalósítsák a kamionok robotirányítását. A személyautók esetében egy súlyos kudarc miatt átmenetileg leálltak, de a kamionok terén folytatják a kutatást, a hírek szerint egyre eredményesebben. Több százezer kamionsofőr veszítheti el az állását csak az Egyesült Államokban, ha ez bekövetkezik. Európában hasonló a helyzet. Ezért a fiatalok háromszor is meggondolják: felvállalják-e a nomád kamionos életet, amely véget érhet, mielőtt ők elérnék a nyugdíj-korhatárt?
Keleten egyelőre nagy motiválóerő a pénz, Nyugaton pedig az, hogy nagyon nehéz váltani. Erről is őszintén beszélnek azok a kamionosok, akik a Deutsche Wellének nyilatkoztak. Ők elsősorban az európai közlekedési minisztereket hibáztatják a megoldatlan problémákért, de a lelkük mélyén érzik: olyan világ fiai, melynek napja letűnt, vagy legalábbis letűnőben van. De ez a közeljövő.
Jelenleg az a helyzet, hogy a sofőrhiány miatt hajtják magukat sokan túl Keleten és Nyugaton egyaránt. Óriási a szállítási igény, pilóta pedig kevés van. Az utánpótlás akadozik. Mint a fehér holló, olyan ritka az a kamionsofőr, akinek a fia is ezt a pályát választotta. Az öreget már megfegyelmezte az asszony: a hétvégén mindig otthon van. A fiatal még éli a nomád életet, sőt élvezi is. Fütyül a kelet-nyugati kamionos háborúra is. De az Európai Unió közlekedési miniszterei ezt nem tehetik meg. El kell fogadtatniuk az új elképzeléseket az érintett államokkal, cégekkel és kamionsofőrökkel. Aztán elkezdhetnek töprengeni azon: mi lesz, ha már nem emberek, hanem robotok vezetik a 40 tonnás kamionokat Európa útjain?