Tükröződések a Dunán – kínai művész kiállítása a Budai Kreatív Házban
Ez az első kínai kortárs kiállítás Budapest legszebb helyén, a Duna tükröződésében. Ahogy a művészt megihlette a város, úgy élvezzük mi is a kiállítását – ajánlotta a művészetkedvelők figyelmébe az Ybl Budai Kreatív Ház új tárlatát Csizmadia Norbert.
A Pallas Athéné Innovációs és Geopolitikai Alapítvány (PAIGEO) kuratóriumának elnöke megnyitójában a selyem, a papír és a kreativitás hármasáról beszélt. Kitért arra, hogy öt éve indult a 21. század legjelentősebb geostratégiai programja, az Új Selyemút, mely az innováció révén köti össze Kínát Európával. A papírt Kínában már 2000 éve használják, alapanyaga a selyem előállításához is nélkülözhetetlen eperfa. A papír az innováció egyik materiális megjelenési formája, a hozzáadás művészete. Amit ezen a tárlaton látunk, az a megújult innováció: a tépés művészete. A létrejövő anyagból teljesen új mintát, új arcot alkot a művész, morajló tengerré alakul át a sok tépett papír – mondta Csizmadia Norbert.
Aki azt is megszámolta, hogy a tárlat központi alkotása összesen 240 újságból készült el. Egy hatalmas folyót jelenít meg, a folyók pedig a tudást, az alkotást és a cselekvést kötik össze, akár a Duna hullámzása. A kortárs művészet Kínában egyszerre táplálkozik Európából és az Egyesült Államokból, a hagyományokból és az újból, a tökéletes szabadságból. A művészek a kínait ötvözik a külföldivel, azt vizsgálják, hogyan élnek egymással a kultúrák a gyökerektől a posztmodern médiaművészetig – mondta Csizmadia Norbert.
A kiállító, az 1966-ban született Li Qiang a pekingi művésztársadalom ismert alkotója. Művészetében a mainstream tömegtermékeknek határozott gesztussal fordít hátat: a magazinok lapjait, melyeken a hirdetésekért milliókat fizetnek a nagy cégek, darabokra szakítja és a tudatos tépésekkel, darabolásokkal új értelmezési réteg bontakozik ki. Újságok, azaz hirdetőfelületek sokasága alakul át így békésen morajló tengerré, tudást szimbolizáló könyvkupaccá vagy éppen nagy filozófusok portréjává.
Ahogy ő maga fogalmazott a megnyitón, művei nagyméretű absztrakt képinstallációk. A különböző rétegekben lévő képek és információk a tépés során válnak absztrakt vonalakká és mintázatokká. Leginkább az izgatja, hogy a hagyományos, régi képekben hol keressük a kapcsolatot a valós élettel és a valós képekben hol rejlik a tradíció és a múlt ábrázata? Alkotásai nemcsak egy gazdagon ábrázolt absztrakt tájat ábrázolnak – ott van bennük a folyamatosan változó kínai kultúra történelmi panorámája.
A megnyitón Si Dan professzor, a Tsinghua Egyetem múzeumának igazgatóhelyettese tartott tárlatvezetést. Virtuálisan lehántotta az egyes rétegeket a kiállított művekről, közben rengeteg érdekességet mesélt a kínai művészetről, anyagairól, hagyományairól, a papír szerepéről. Egyebek mellett arról, hogy a papír tépésével létrejött alkotások a papír alapú információ alkonyát is szemléltetik – de ez értékvesztést nem jelent, csak másfajta értéket. Olyant, amilyent a régi művészeti alkotások képviselnek.
A kiállításon szerepel Budapest térképe is fatörzsön, papíron, párhuzamba állítva Pekinggel. Mint Kaiser Kata, az Ybl Budai Kreatív Ház művészeti vezetője kérdésünkre elmondta, egy pekingi útján találkozott Li Qianggal, akivel egyből megtalálták a közös hangot. Miután a ház fontos missziója a keleti nyitás szellemében az ázsiai kultúra bemutatása, a művészt meghívták Budapestre. Ő pedig szerelembe esett a várossal. Kaiser Kata azt is elárulta, hogy a mostani tárlattal valamiféle program indul el – lesz még más kínai alkotó is és más ázsiai országokból is jönnek kortárs művészek. Ha minden jól megy, februárban talán egy csoportos kínai-magyar kiállításnak örülhetünk majd.
Addig is megfejthetjük a Dunai tükröződések számtalan üzenetet közvetítő installációit. De miután a Budai Kreatív Ház az, ami, inspiráció is válik a tárlatból. Október 27-én a kreatív kuckó sorozatban a 4-10 éves gyermekeket várják, hogy maguk is kipróbálják a papírból alkotást. A mostani kiállítás november 4-ig látogatható az idén átadott gyönyörű terekben. A hely szelleme teljességgel érvényesül – mondja Csizmadia Norbert. Egyrészt az Ybl Budai Kreatív Ház eredetileg vízház volt, a víz pedig az élet, a kreativitás. Mely mellett a másik céljuk a Keletet összekötni a Nyugattal. A Dunai tükröződések című tárlat mindkettőt megvalósítja – a kínai művész papírból egész új világokat gyárt.
Fotó: Bocskay Zsolt