A japánok megszenvedik az országot elözönlő külföldi turistákat
A szigetország gazdaságának jót tesz a turizmus fellendülése, a helyiek azonban nem lelkesednek a városaikat elözönlő tömegekért.
A japán médiumokban egyre gyakrabban bukkan fel a kankō kōgai, azaz a turizmusszennyezés fogalma. Ez nem más, mint a Japán turizmusának fellendülésével járó negatív jelenségek sokasága. A szigetországban 2016-ban több, mint 28 millió külföldi turista fordult meg – nagy részük kínai és dél-koreai állampolgár -, 2020-ra pedig már 40 milliós tömeget várnak. Ami jót tesz a gazdaságnak, azon a helyiek bosszankodnak: Kiotóban például már az is nehézséget jelent a helyieknek, hogy az eddig jól megszokott tömegközlekedési vonalakat használják, mivel azok tele vannak turistákkal. Az éttermekben is nehezebb asztalt foglalniuk a japánoknak, hasonló okokból. A kulturális különbségek – mint például az utcán evés vagy a túl nagy zaj, amit a külföldiek csapnak – szintén sokakat zavarnak a japán városban, amely az ott lakók szerint már elvesztette eredeti, különleges atmoszféráját.
A turistákat kiszolgáló vállalkozások közül sok cég külföldiek tulajdonában van, így a várost elözönlő embertömegekből sok esetben nem a kiotóiak profitálnak. Azok a területek pedig, ahol sokat tudna segíteni a turizmus, egyelőre nem alkalmasak a tömegek fogadására, hiszen nincsenek meg hozzá a közlekedési feltételek és a szálláshelyek. Így továbbra is Tokió, Kiotó, a Fudzsi-hegy és Hokkaidó, valamint a híres, történelmi városok a legnépszerűbb célpontok Japánban.
A kormány 2019-től bevezet egy 1000 jenes új adót, amit a turistáknak az országból való kilépéskor kell kifizetniük. Az ebből származó bevételt infrastrukturális fejlesztésekre fordítják majd a turisztikai ágazatban. A Japan Times szerint ugyanis számos kihívás van a területen: ilyen például, hogy sok helyen nem fogadnak el bankkártyákat, mivel a japán vásárlók nagy része készpénzzel fizet. A külföldiek azonban jobban preferálják a kártyás fizetéseket. A fejlesztések hiánya részben abból jön, hogy sok a családi, kisméretű vállalkozás. Ezek – bár az igény a vendégek számát illetően meglenne rá -, nem engedhetnek meg maguknak egy nagyobb szabású átalakítást.