Dieselgate: hét év börtön a Volkswagen mérnökének Amerikában
Idén januárban Oliver Schmidt mérnök Floridában telelt nejével, de nem tért vissza Németországba. Miami repülőterén letartóztatták.
Most a bíróság Detroit-ban hétéves börtönbüntetésre ítélte. A Volkswagen mérnöke elismerte bűnösségét és együttműködött az amerikai hatóságokkal. Ha nem tette volna, akkor a börtönbüntetése nem hét, hanem 169 évre szólt volna…
Mit követett el? Amikor az amerikaiak észrevették, hogy a Volkswagen autók sokkal jobban szennyezik a környezetet, akkor ő dolgozta ki a védekezési stratégiát. “Nem arról van szó, hogy parancsot teljesített, hanem ő írta a forgatókönyvet!” – hangsúlyozta az ügyész. A Dieselgate botrányba az egész Volkswagen-vezérkar belebukott. Kiderült ugyanis, hogy nemcsak tudtak arról, hogy csaló szoftver van a Volkswagen autókban, hanem ők adtak erre utasítást! Mindez úgy derült ki, hogy a csaló szoftver egyik alkotója együttműködött az amerikai hatóságokkal. Természetesen nem önszántából. James Liang mérnök őszinte feltáró vallomást tett. Így őt csak 40 hónapos börtönbüntetésre ítélte az amerikai bíróság. Amelynek aligha lesz módja, hogy több Volkswagen-fejest elítéljen az ügyben. Schmidt mérnök példája nyomán az öt másik német menedzser egyelőre hanyagolja Amerikát az úti célok közül. Németország pedig nem adja ki őket az Egyesült Államoknak.
A Volkswagen számára pénzügyi katasztrófa a Dieselgate. A bírósági döntés nyomán a német óriásnak 4,3 milliárd dolláros büntetést kell fizetnie. Ezenkívül ki kell cserélnie a csaló szoftvert több mint 600 ezer Amerikában eladott Volkswagen autóban! A számla végösszege több mint 20 milliárd dollár! És akkor még nem beszéltünk a presztízs veszteségről, amely akkor érte a Volkswagent amikor kiderült: tudatosan csaló szoftvert építettek be a Diesel motoros autókba, amelyek így tökéletesen megfeleltek az előírásoknak. Oliver Schmidt mérnök tartotta a kapcsolatot Michigan államban a hatóságokkal, ezért ítélték el ott hétéves börtönbüntetésre.
Fotó: Flickr