300 milliárdos üzletág Japánban a Halloween
Alig 10 éve van jelen Japánban az utcákon, de már a második legnépszerűbb ünnep a statisztikák szerint.
A szigetországban a 90-es években az ott élő külföldiek kezdték el meghonosítani a Halloweent, egészen különleges módon: a metróra szálltak fel a legőrültebb jelmezekben, és úgy járták a szerelvényeket, 29 megállón keresztül. A performansz – amelynek szervezőit sosem fedték fel – Yamanote halloweeni vonatként híresült el, és a kétezres évek elejére már tömegek csatlakoztak hozzá és ez komoly tiltakozást váltott ki a japán lakosság részéről. Ilyenkor ugyanis nem volt ritka a rendbontás, ami megbotránkoztatta a pedáns japán közönséget. A Japan Times beszámolója szerint 2009-ben tiltották be az eseményt, de akkor már nem volt megállás: a tokiói Disneyland és a Universal Studio megjelenésével ugyanis elkezdték a föld felett is ünnepelni az angolszász hagyományt, amely aztán gyorsan meghódította a japán fiatalok szívét.
Az ünnepekért felelős Japan Anniversary Association statisztikái szerint tavaly 135 milliárd jent, azaz körülbelül 316 milliárd forintot költöttek el a japánok halloweeni jelmezekre és egyéb kellékekre – beleértve a töklámpásokat, édességeket, kültéri és beltéri díszítéseket. Ezzel a kiadásokat tekintve a második legnépszerűbb ünnep a karácsony után, még a Valentin napot is megelőzi. Tokió utcáin az öltönyös irodistákat ilyenkor felváltják a legkülönbözőbb jelmezekbe öltözött emberek. Az idén is népszerűek voltak Super Mario és a Pokémon figurái, de az örökzöld horrorjelmezek és a cuki karakterek sem hiányoztak a felhozatalból.
Fotó: Instagram – internationallyme, prettyinsanetokyo, fromthesideoftokyo, tokyofashion, 0r1n5, onotch.x