Ma még veszélyesek az új autók szuperfunkciói
Egy tanulmány szerint az autógyártásban egyre elterjedtebb az infotainment technológia alkalmazása, már a közösségi médiumokat is beépítik a műszerfalba.
Egyre több autógyártó cég kezdi közelebb hozni a szórakoztatást és a vezetést, így a legújabb modellek műszerfalain már elképesztően sok funkció áll a rendelkezésre: akár 50 gombbal választhatnak a sofőrök a különböző opciók közül, érintőképernyőn keresztül böngészhetnek, használhatják a közösségi médiát vagy hangvezérléssel is irányíthatják a fedélzeti kijelzőt. Az AAA amerikai közbiztonsági alapítvány új tanulmánya szerint ez a komplexitás azonban nem feltétlenül van jó hatással a közbiztonságra, hiszen túl hosszú ideig tereli el a figyelmet a vezetésről.
Az AAA csütörtökön nyilvánosságra hozott tanulmányában 30 különböző 2017-es évjáratú autómodellt teszteltek a sofőrök, úgy, hogy vezetés közben használták azok infotainment funkcióit. Az eredményekből kiderült, hogy a 30-ból 23 autóban igényelt kiemelt figyelmet a szórakoztató funkciók kezelése, ami az AAA vezetője, Jake Nelson szerint rávilágít arra is, hogy az autógyártóknak van még min javítaniuk, hiszen egyelőre nem elég egyszerű és gyorsan kezelhető a technológia.
Hiába érvelnek azzal az autógyártók, hogy ha a műszerfalba építik az okosfunkciókat, akkor kiválthatják a vezetés közbeni telefonhasználatot – ez nem igazán van így. A legtöbb kockázatot a navigációs rendszerek kezelése hordozza, a sofőröknek átlagosan ugyanis 40 másodpercre volt szükségük arra, hogy teljesítsék a feladatot. Egy korábbi tanulmány rámutatott, hogy akár 2 másodperc is a duplájára növelheti egy ütközés kockázatát, így az interaktív böngészés vezetés közben meglehetősen rizikós – még akkor is, ha az a műszerfalon történik.
Az AAA szerint ezért csak vészhelyzetben vagy sürgős, a vezetéshez kapcsolódó információszerzésre szabadna használni a szórakoztató technológiát, a gyártóknak pedig blokkolniuk kellene a vezetés közbeni üzenetküldést és a navigációs rendszerek böngészését. A jelenlegi funkciókat pedig olyan módon kell átalakítani, hogy azok használata ne igényeljen nagyobb figyelmet, mint a rádióhallgatás. A biztonsági kockázatok ellenére a sofőrök 70 százaléka úgy nyilatkozott, hogy szeretné, ha a saját autójában is elérhetők lennének az új funkciók. Azt azonban csak 24 százalékuk gondolta, hogy tökéletesen működik a meglehetősen bonyolult technológia.