Szénnagyhatalom: új vasúttal és kikötővel

Szeptemberben már indulnak a szerelvények Mozambik belsejéből az új kikötőbe, ahol az évi 18 millió tonna szenet behajózzák. A világ egyik legnagyobb szénvagyonát a brazil Vale bányászati cég részvételével hozzák a felszínre.

A világ egyik legjelentősebb szénlelőhelyéről, a mozambiki Moatize város térségében lévő medencéből vasúton akarják eljuttatni a kitermelt anyagot a Nacala-a-Velha nevű, észak-mozambiki kikötőbe. Az új port és a bányászati térség között vasút, logisztikai folyosó valósul meg a kormányzattól kapott koncesszió révén, egy konzorciumra alapozva. Ez utóbbiban 80 százalékos tulajdonos a brazil bányászati nagyvállalat, a Vale, 20 százalékkal pedig a mozambiki vasút és kikötőcég, a CFM rendelkezik, ez utóbbi köztulajdonban lévő társaság. A brazil bányászati cég már 2004 óta vállal szerepet Moatize szénvagyonának a feltárásában. A kikötői szállítást a konzorcium a Nacala logisztikai folyosó (CLN) segítségével oldja majd meg szeptembertől. Maputóban közzétették az ünnepélyesen átadásra kerülő CLN költségeit, 4,4 milliárd dollárt kóstál a teljes projekt. A Nacala öböl kikötője – ahol a Nacala-a-Velha terminál szolgálja ki a hajókat – képes lesz évi 18 millió tonna szenet exportálni. A vasút maga 900 kilométer hosszan épült ki, a tervek szerint a CLN napi 20 szénvonat közlekedtetését valósítja meg. További két adat: a feladatot száz mozdonnyal és 2700 kocsival oldják meg. Egy másik konzorcium, az északi fejlesztési folyosó (CDN) már rendelkezik koncessziós jogokkal: a két bányászati érdekeltség képes lesz együtt dolgozni – jelentette ki a mozambiki közlekedési miniszter, Gabriel Muthisse.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez