Visszakerül Németországba a Lufthansa 40 éve eltérített repülőgépe

A világ talán egyik legizgalmasabb túszejtő, majd túszmentő akciójának főszereplője volt az a Boeing 737-230 Adv típusú utasszállító repülőgép, amelyet 1977-ben palesztin fegyveresek térítettek el a Földközi-tenger felett, 86 utassal a fedélzetén. Ez a repülőgép kerül hamarosan vissza Németországba, ahol egy múzeumban állítják ki.

A német külügyminisztérium jelentette be, hogy visszavásárolták a Lufthansa egykoron Landshut névre keresztelt Boeing 737-es repülőgépét, amely már hosszú évek óta egy brazil repülőtéren vesztegelt – írja a DPA német hírügynökség.

A repülőgépet Dél-Németországban, a Friedrichshafenben található Dornies Múzeumban fogják kiállítani, ehhez azonban először szét kell szerelni, hogy Brazíliából elszállítsák. A tervek szerint szeptemberre várható, hogy a repülőgép darabjai hazatérnek.

A Lufthansa repülőgépét 1977. október 13-án térítette el a palesztin Halimeh Mártír Kommandó négy tagja. Követelésük az volt, hogy a Német Szövetségi Köztársaság kormánya engedje szabadon a Vörös Hadsereg Frakció bebörtönzött tagjait. Emellett 15 millió dollárt kértek még a túszok szabadon bocsátásáért.

A repülőgép eredetileg Palma de Mallorcába tartott, de a túszejtők azt az utasítást adták a főpilótának, Jürgen Schumannak, hogy repüljön egyenesen a ciprusi Larnakába. A gépnek azonban ehhez nem volt elegendő üzemanyaga, Rómában kellett landolnia kerozinért. Az olasz kormány jobbnak vélte nem beavatkozni a túszdrámába, ezért engedélyezte a repülőgép tankolását, majd továbbhaladását.

Cipruson ismét feltöltötték üzemannyaggal a repülőgépet, amely Bejrút felé indult, leszállási engedélyt azonban nem kapott. Ez után Damaszkusz, Bagdad és Kuvait is szóba került, de a túszejtők nem jártak sikerrel. Nagy nehézségek árán végül Bahreinben sikerült földet érniük, a gépet a helyi biztonsági erők azonnal körbevették, de a túszmentő akció végül elmaradt. A repülőt itt is teletankolták, majd hagyták útnak indulni Dubaj felé.

Az eltérített repülőt a dubajiak sem akarták fogadni, ezért eltorlaszolták a leszállópályát. A kapitány azonban rádión keresztül jelezte, hogy az akadályok ellenére is leteszi a gépet. A dubajiak ettől berezeltek, ezért villámgyorsan szabadá tették a pályát. Közben az NSZK kiküldte Dubajba a GSG 9 terrorelhárító kommandót, de az nem kapott engedélyt a túszmentő akciók végrehajtására. A Landshut ezek után Omán felé tartott, majd Dél-Jemenben, Ádenben sikerült ismét leszállnia, ahol egy tragikus eset történt.

lufthansa-repulo

Ádenben szintén lezárták a repülőtér két leszállópályáját, üzemanyaghiány miatt azonban muszáj volt landolni. A pilóták ezért a leszállópályával párhuzamosan fekvő homokos sávra tették le a gépet. A jemeniek felszólították őket, hogy mielőbb távozzanak, de a pilóták ellenálltak. A körülményes leszállás miatt ugyanis ellenőrizni akarták a repülőgépet, nem sérült-e meg a futóműve. A túszejtők ezért engedélyt adtak a főpilótának, hogy menjen le és nézzen körül. Schuman a lehetőséget kihasználva leereszkedett, majd sikerült pár szót váltania a helyi hatóságokkal, akiktől azt kérte, hogy akadályozzák meg a repülőgép felszállását. A túszejtők azonban tudomást szereztek a főpilóta magánakciójáról, ezért agyonlőtték.

landshut1

Jemen után a repülő végül Szomália fővárosba, Mogadishuba repült. Ez volt a végállomás, ahol a német GSG9 kommandósai már várták őket. A német kormány eljátszotta, hogy haladéktalanul teljesíti a túszejtők követelését, csak időt kért, hogy a szabadon engedett foglyokat Mogadishuba szállítsák. A színfalak mögöt azonban már javában zajlott a túszmentő akció – a Tűzvarázs-hadművelet – megtervezése. Siad Barre szomáliai elnök kezdetben ragaszkodott ahhoz, hogy az ő emberei hajtsák végre az akciót. A németek azonban érthető okokból ezt nem akarták, ezért egy diplomáciai csellel rávették Siad Barre elnököt, hogy engedélyezze a német kommandósok akcióját.

A túszmenető akció pár percig tartott. A kommandósoknak sikerült bejutniuk a repülőgép belsejébe, ahol négy perc alatt hatástalanították a túszejtőket. A lövöldözésben egy kommandós és három túszejtő meghalt. A negyedik palesztin, Soraya Ansari azonban súlyos sérülésekkel, de túlélte az akciót. Csodával határos módon az utasok közül senki sem sérült meg, mindenki túlélte a kalandot.

sdsdsdeee
A repülőgép jelenlegi állapotában.

 

A Lufthansa repülője összesen 10 ezer kilométert repült. A túszejtést követően néhány hétre kivonták a forgalomból. A karbantartás után azonban ismét szolgálatba állt. A Lufthansa végül 1985-ben adta el az amerikai Presidential Airways-nek. Ezek után Braziliába került, a TAF Linhas Aéreas légitársasághoz. A repülőt végül 2008-ban vonták ki a forgalomból. Az elmúlt kilenc évben a Fortaleza reptéren vesztegelt repülésképtelen állapotban.

 

(Visited 3 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez