Alternatív igazság és márkázás – külön napja lesz a turisztikának a PR Akadémián
Az idén először külön lehet regisztrálni a háromnapos PR Akadémia utolsó, harmadik napjára. Hogy azoknak, akiket csak az érdekel, hogyan tudnák felvirágoztatni a kommunikáció segítségével az idegenforgalmi vállalkozásukat, ne kelljen végigülniük a többi programot.
Sárosi Pétert, az első magyarországi PR-ügynökség, a Public Press alapítóját, a július 3-4-5-én tartandó, immár 9. PR Akadémia szervezőjét kérdeztük a részletekről.
– Milyen kérdések lesznek terítéken az egyes napokon és mekkora az átjárás köztük?
– Egész jó témák és egész jó előadók lesznek. Az első nap az alternatív igazságoké. Amik lényegében hazugságok, legalábbis messze vannak a valóságtól. Az információcserére épülő kapcsolatok, illetve társadalmak valaha volt legnagyobb veszélye, ami most kezd előtérbe kerülni, az, hogy az információk valóságtartalma egyre inkább megkérdőjeleződik. Ez bizonytalanságot fog okozni. A PR-nak pedig a legfontosabb alaptétele, hogy hazudni nem szabad. Hammer Ferenc, az ELTE médiatanszékének oktatója pontosan azt fogja feszegetni, hogy honnét válik a dolog hazugsággá, meddig tart, amíg csak egyik oldalról világítunk meg egy kérdést – az már hazugság-e vagy még csak szépítgetünk. A PR-nak a legfontosabb alaptétele, hogy hazudni nem szabad.
A turisztikai kommunikációban, a harmadik nap témájában is benne vannak ezek az alternatív igazságok – ott sem mindig minden olyan, mint amit közölnek az adott üdülési lehetőségről, szállodáról vagy programokról. Ugyanakkor ahhoz, hogy ez megjelenjen és nagyon széles körben ismertté váljon, kikerülhetetlen a digitális kommunikációs lehetőség. Ami a második nap témája.
A harmadik napon az amerikai Paul Holmes lesz az első előadó, aki a PR-szakma afféle pápájának számít. Még soha nem járt Magyarországon, kimondottan ennek a konferenciának a kedvéért jön, nem egészen 18 órára. Országmárkázásról fog beszélni.
– Ami mit jelent?
– Hogy tulajdonképpen hogyan kell pozícionálni egy országot, hogy lehet ismertté és szimpatikussá tenni a többi ország lakossága előtt. És pontosan ugyanebben a körben Bánhegyi Zsófia, aki a Magyar Turisztikai Ügynökség kommunikációs vezérigazgató- helyettese, pontosan arról fog beszélni, hogy ennek a turisztikai ügynökségnek milyen kommunikációs stratégiát dolgoztak ki.
A nap legközismertebb előadója Kiss Róbert Richard turisztikai újságíró, aki a szállodai kommunikációt vállalta föl. De beszorít magának fél napot, hogy iderohanjon Gerendai Károly, a Sziget alapító-tulajdonosa is, aki a fesztiválról, Magyarország legmenőbb nagykövetéről beszél majd.
Azoknak a kedvéért, akiket a többi téma nem érdekel, de az igen, hogy milyen kommunikációval tudják fejleszteni a saját turisztikai vállalkozását, kitaláltunk egy olyat, hogy akár egy napra is lehet regisztrálni erre a rendezvényre. Mert Paul Holmes, Bánhegyi Zsófia, Kiss Róbert Richard, Gerendai Károly tud olyant mondani, ami minden szállodatulajdonosnak, utazási szakembernek vagy bárki másnak, aki ezen a területen működik, részben újdonság, részben érdekes és talán meghatározhatja a következő időszak stratégiáját.
– Milyen konkrét hozadéka lehet a részvételnek számukra azon túl, hogy megtudják, hogyan pozicionálják a saját vállalkozásukat, milyen PR-eszközöket használjanak?
– Nemcsak a kommunikációról van szó. Amikor nekünk Bánhegyi Zsófia elmondja, hogy a turisztikai ügynökség milyen kommunkációs stratégiát követ arra, hogy nagyobb legyen az idegenforgalom Magyarországon, az adhat olyan gazdasági jellegű döntési hátteret bárkinek, amely megalapozhatja, hogy merre vigye a saját üzletpolitikáját.
– Visszatérve az alternatív igazsághoz és az álhírekhez: ezekről is lesz szó a turisztikának fenntartott napon?
– Arra kell választ találnunk a konferencián, hogyan tudjuk kezelni a világon egyre jobban elhatalmasodó álhíreket. Amik hatalmas hatással vannak nemcsak a politikára vagy a gazdaságra. Mit csinál egy szálloda akkor, ha valótlan híreket terjesztenek róla? Mit tud csinálni?
– Technikákról is lesz szó?
– Pontosan. És kimondottan arról, hogy mit tehet az a cég, amelyről a konkurencia elkezd terjeszteni álhíreket. Amelyek évekre visszavethetik a lehetőségeit. Ilyen bármikor előfordulhat. Van egy városban mondjuk két szálloda, és az egyik elkezdi terjeszteni a másikról, hogy ott lopják a vendégek cuccait. El fog gyorsan terjedni? El. Tönkre tudja tenni a szállodát? Tönkre tudja tenni. Vannak bizonyos technikák, amikkel lehet ezt kezelni. A kárenyhítés a legkevesebb, de nagyon profi kezeléssel még előnyt is lehet belőle varázsolni.
– Abban, hogy egy szállodát vagy egy desztinációt el lehessen adni, a PR-nak mekkora szerepe lehet százalékokban kifejezve?
– Ha jó a szálloda, 30 százalék. Ha rossz, fényezni lehet, de hazudni nem. Abban az esetben tökéletesen mindegy, hogy mit csinálunk. Egy darabig futni fog a szekér, aztán ugyanúgy elterjed, hogy ez úgy vacak, ahogy van, és nem kell elhinni, amit erről jót mondanak.
Az immár 9. PR Akadémián most először téma a turisztika, mégpedig a vendéglátó város, Kecskemét kérésére. A két szigorúan szakmai nap után a harmadik nap tematikájáról mindig az adott várost kérdezik meg, Kecskemét pedig erre volt kíváncsi. Növelni szeretné a turisztika vonzerejét, kihasználni a már meglévő csodálatos szállodáit.
A rendezvény részletes programját ITT nézhetik meg.
–