Igyekezzen, aki fel akar még szállni a csíksomlyói zarándokvonatra

Az idén úgy hozta a sors és a naptár, hogy nemcsak a csíksomlyói zarándokvonat újraindulásának 10. évfordulójára és a 450. csíksomlyói búcsúra, de trianoni békediktátum aláírására is emlékeznek majd a Csíksomlyói Expressz és a Székely Gyors utasai. A csaknem fél kilométer hosszú szerelvény június 2. és 5. között keresi fel Erdélyt. Aki fel akar rá szállni, jobb, ha siet: jegyek már csak korlátozott számban vannak.

Már kevesebb, mint egy hónap van hátra az indulásig. Az érdeklődésről és a részletekről faggattuk Petrus Györgyöt, a zarándokutat szervező Kárpáteurópa Utazási Iroda cégvezetőjét.

Petrus György, a
Petrus György, a szervező Kárpáteurópa Utazási Iroda cégvezetője.

 

– Hányan indulnak közösen Csíksomlyóra az össznemzeti zarándokvonaton?

– 16 kocsis a szerelvény, ebből 14 a személyszállító kocsi és két étteremkocsi van. Több érdeklődés is lenne, de műszaki okok miatt ennél hosszabb nem lehet a vonat, így is majdnem fél kilométeres. A váltók meg a kisebb állomások hossza, a hegyek-völgyek miatt ennél hosszabb szerelvényt nem tud fogadni a román vasúttársaság. De így is 1150-en vagyunk a vonaton, ez a leghosszabb MÁV-szerelvény.

– Honnét indulnak?

– A zarándokvonat két szerelvényből áll össze – az egyik a Csíksomlyói Expressz, ez Szombathelyről indul és Sopron, Kapuvár, Csorna, Győr, Komárom, Tatabánya érintésével érkezik Budapestre, miután összeszedte a dunántúli és felvidéki utasokat. A Keleti Pályaudvaron összekapcsolják a Székely Gyorssal, és össznemzeti zarándokvonatként folytatja az útját Kelet-Magyarországon át Erdélybe. Ott megállunk Nagyváradon, Kolozsváron és a székely városokban, mindenhol ünnepélyes fogadtatás vár minket.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=17&v=TKOxvJTBvks

– Mi lesz a program?

– A vonat a következő nap szétválik,  a Csíksomlyói Expressz utasai Felcsíkban, Csíksomlyótól északra vannak elszállásolva székely családoknál falusi turizmus keretében, a Székely Gyorsé pedig Alcsíkban, Csíkszeredától délre kapnak elhelyezést. Másnap Csíkszeredán találkoznak és onnét együtt megyünk félmillió zarándok társaságában a nyeregbe, a csíksomlyói búcsúba.

A program harmadik napján megint külön-külön indul a vonat, Madéfalván összekapcsoljuk őket és a szerelvény így indul az ezeréves határra, Gyimesbükkre. Ott egy szentmise lesz, délután érkezünk vissza Madéfalvára. Ez június 4-én lesz, a trianoni békeszerződés aláírásának napján – kopjafaálítással és műsorral emlékezünk meg erről a szomorú évfordulóról.

Az utolsó nap összekötjük megint a szerelvényeket és együtt indulunk haza, szintén Kolozsvár, Nagyvárad érintésével Debrecenen át Budapestre. Itt a Székely Gyors útja véget ér, a Csíksomlyói Expressz pedig megy tovább Dunántúlra.

A Hunyadi Mátyás mozdony fogja húzni a szerelvényt.
A Hunyadi Mátyás mozdony fogja húzni a szerelvényt.

– Korábban csak találgatások voltak arról, hogy melyik különleges mozdony viszi majd az idén a szerelvényt. Mostanra kiderült, melyik?

– A Hunyadi Mátyás mozdony fogja húzni a szerelvényt.

– Hogyan állnak a foglalások?

– Tavaly még egy kocsinyi ember szeretett volna jönni – akik az utolsó pillanatban határozták el magukat, lemaradtak. Ahogy a napi foglalásokat látom, körülbelül a hónap végére fognak elfogyni a jegyek az össznemzeti zarándokvonatra.

– Mire számíthatnak útközben a zarándokok?

 

– A vonaton természetesen lesz lelki vezető, és meg lehet ismerkedni azoknak a tájaknak a történetével, melyeken áthaladunk. Kihangosított az összes kocsi. Az idegenvezető az úgynevezett stúdióban ül majd az egyik étteremkocsiban és ahol elhalad a vonat, elmondja annak a tájnak, városnak a múltját, jelenét a tájnak megfelelő autentikus népzenei aláfestéssel.

Dévai Nagy Kamilla is énekelni fog.
Dévai Nagy Kamilla is énekelni fog.

 

A vonaton élő zenekar is játszik, sőt Dévai Nagy Kamilla is fog énekelni az étteremkocsiban, amit kihangosítunk. Nem hifi-minőségben, de hallható lesz mindez minden kocsiban.

Címfotó és videó: a tavalyi indulás pillanatai.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez