Gésák a Duna-parton
Gésák a Duna-parton címmel nagyszabású kiállításon mutatja be a japonizmus magyarországi történetét a Várkert Bazár legújabb kiállításán. A századforduló (1900) témához kapcsolódó magyar festmények, porcelánok bemutatását kiegészítették a mintának tekintett eredeti japán és kínai tárgyakkal.
A két emeleten bemutatott anyagot rengeteg múzeumból gyűjtötték össze a gondos kurátorok, köztük dr. Gellér Katalin, akinek izgalmas vezetésével láttam a kiállítást.
A kiállításon a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány és a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum közös munkájának köszönhetően először láthatunk Magyarországon olyan összeállítást, amely a japán kultúra magyar művészetre gyakorolt hatását mutatja be a századforduló képzőművészeti anyagának segítségével.
Japán két évszázados elzárkózása az 1850-es években ért véget és ettől kezdve áramlottak Európába a japán műtárgyak, melyek nagy hatással voltak a helyi művészekre.
A Japán iránti érdeklődést és a japán művészet által inspirált műalkotásokat nevezték japonizmusnak.
A japán alakok és motívumok megjelentek a kerámiákon, festményeken.
Népszerűek voltak a japán ruhatár jellegzetes darabjai, így a kimonók.
Nagy sikerrel játszották a színházak a japán témájú, főleg zenés darabokat és Budapest egyik legnépszerűbb kávéháza is a távol-keleti ország nevét vette fel, dekorációját is a japán művészet ihlette.
A kiállításon sok műtárgyat láthatunk a Zsolnay gyár porcelánjai közül.
Mint kiderült, a leghíresebb magyar festőkre is nagy hatással volt a “japonizmus”.
Nemcsak a színek, motívumok hanem például a japán festményekre jellemző, egy képen belüli több perspektíva és az asszimmetria szintén az átvett eszközök közt szerepelt.
A kiállítás március 12-ig látogatható.