Özönlenek a turisták oda, ahol a kasszasikereket forgatták
Ha az Ötödik sugárúton sétálunk, nem biztos, hogy New Yorkban vagyunk, sőt Godzilla lábnyoma sem valódi. Mindez csak illúzió, melyet a mozi teremt és amiért évente milliónyi turista utazik keresztül a világon. Mert egy sikeres film hatalmas turisztikai siker is lehet.
A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum turizmus klubjában minden csodálatos filmforgatási helyszín a maga valójában jött le a vászonról, hiszen Kiss Róbert Richard a nagy filmes varázslatról mesélt a kíváncsi hallgatóságnak. Vajon mi az összefüggés Karlovy Vary és James Bond között? Hogyan került Obi-Wan Kenobi a tunéziai sivatagba és mennyibe kerül egy kávé Jordániában Indiana Jones ízlése szerint? Ezek a helyek nemcsak egy-egy film forgatásának helyszínei, de hatalmas hasznot hoznak azoknak az országoknak, ahol a hollywoodi álomgyár tábort ver.
Persze itt soha semmi nem az, aminek látszik, ahogyan az a jó filmekben természetes. Nem véletlen, hogy a stúdiók, rendezők óriási energiákat és összegeket fordítanak a történet helyszínének kiválasztására. Így lesz Budapestből Buenos Aires, Prágából az ötvenes évek Kelet-Berlinje. A siker pedig sikert szül. Sok helyszín milliókat keres azzal, hogy évente milliónyi kíváncsi turista szeretné újraélni kedvenc sztárjai és filmjei jeleneteit.
Kínai turisták özönölnek Hawaii-ra, csak hogy lefényképezzék Godzilla hatalmas – de természetesen hamis – lábnyomát, vagy részt vehessenek egy-egy Jurassic Park túrán. Hogy ez mennyire valóságos turisztikai haszon, azt például mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Négy esküvő, egy temetés világsikere után az egyik helyszínül szolgáló The Crown Hotel egyik szobáját három évre előre lefoglalták. Természetesen azt, ahol Hugh Grant és Andy Macdowell egymásra talált a romantikus éjszakán. A világjáró újságíró természetesen a sztárok különleges igényeiről és Brad Pitt Budapesten ellopott fényképezőgépéről is mesélt, hiszen ahol filmeket forgatnak, ott sztárok is vannak szép számmal. Budapestet – és Magyarországot – amúgy nagyon sokszor láthatjuk a vásznon, hiszen sok különleges, történelmi hangulatú utcával, tájjal rendelkezik.
Az illúzióból így lesz izgalmas valóság és különleges úti cél. Meg természetesen milliárdos turisztikai üzlet is.