Háromnapos hétvégével pörgetnék fel a termelékenységet Japánban
A Yahoo Japan már eddig is öt szabadnapot adott a dolgozóinak egy hónapban. Most a vezetés azt fontolgatja, hogy bevezetik a háromnapos hétvégét.
Több más japán vállalat is töpreng hasonló változtatáson. Az ok: egy fiatal lány öngyilkossága. Miért végzett magával a legnagyobb japán hirdetési ügynökség ifjú munkatársnője? Mert több mint száz túlórája volt egy hónapban! Karoshi – munka általi halál. Így hívják ezt a távol-keleti szigetországban. A nagy visszhangot kiváltott öngyilkosság után gyorsan felmérést végeztek Japánban. Az eredmény vérfagyasztó: a munkatársak 20%-át karoshi fenyegeti!
Az öngyilkos lány főnöke lemondott. Ezt megelőzően új intézkedéseket vezetett be: például azt, hogy a cégnél kikapcsolják a világítást, hogy a túlbuzgó alkalmazottak ne tudjanak dolgozni a munkahelyükön. Este tíztől hajnali ötig tart a lámpagyújtási tilalom. Nemcsak ez az öngyilkosság indokolta a cégek hirtelen váltását Japánban, hanem az a kínos felismerés is, hogy a sok túlóra nem jelent feltétlenül több és jobb munkateljesítményt.
A munkavállalók egy része munkaőrült lesz, és sokszor megfeledkezik a célról. Hiába dolgoznak sokat, az eredmény, az kevés. Nemcsak a japán hagyományok magyarázzák a karoshi elterjedését, hanem az óriási nemzetközi verseny is. Japánban magasak a munkabérek, míg az ázsiai vetélytársak olcsóbban dolgoznak. Ezért sok japán cég a minimumra csökkentette a munkaerőt, viszont maximális teljesítményt vár el tőle. Maguk a főnökök is példát mutatnak az öngyilkos hajszában, de közben rájöttek: a szabadidő érték! Így aztán most fontolgatják a háromnapos hétvégét Japánban, ahol a munkavállalók 20%-át fenyegeti a karoshi, vagyis az, hogy halálra dolgozzák magukat…