A FAB programjának keretében a CITA, azaz az Űrkutatási és Légiközlekedés-technológiai Központ 2013 elején kezdte meg a dugattyúmotoros kiképzőgépek gyártását, amelyek első példánya 2013 májusában végezte el sikeresen a szűzfelszállást.
A haza típus gyártásának igénye a technika igen magas költségei miatt merült fel, egy megfelelő paraméterekkel rendelkező gép ára ugyanis darabonként legalább 2,5, de akár 40 dollárba is kerülhet. Az anyagi lehetőségeket figyelembe véve a Bolíviai Légierő végül úgy döntött, hogy akárcsak Chile és Brazília, a gyártási technológia átvétele, valamint a repülőgépek hazai összeszerelése jóval hatékonyabb megoldást kínál, mint egyszerűen külföldről behozni a kívánt típusokat.
A bolíviai fél így került kapcsolatba az észak-amerikai Team Tango céggel, amely olcsón, gyorsan és egyszerűen elkészíthető kisgépeket kínált eladásra. A megállapodás értelmében a CITA mérnököket küldött az USA-ba ahol elsajátíthatták az üvegszálas kompozit anyagokból készített könnyűszerkezetes repülőgépek gyártási technológiáját.
A mérnökök most a Trompillo repülőtér melletti 80. számú hangárban dolgoznak a két hazai gyártású típuson, az 540 lóerős motorral felszerelt 4 személyes Gavilánon és a 390 lóerős energiaforrással ellátott kétszemélyes Tiluchin.
A Lycoming IO-540 K1D5-ös típusú motor és az avionika néhány elemétől eltekintve a Gavilán és a Tiluchi teljes egészében hazai nyersanyagból épül, ami nagy eredmény a jelentős technikai lemaradással küszködő Bolívia számára.
A projektbe fektetett 5 millió dollár is megtérülni látszik, hiszen az összegből felépült az apró, ám hatékony repülőgépgyár, és ha minden igaz, úgy a gyártósorról négy kiképzőgép gördül majd le az év végéig.
A gépek berepülésén és az üzemeltetési eljárások kidolgozásán, most egy közös észak-amerikai-bolíviai csapat dolgozik fej-fej mellett, jól bizonyítva, hogy túl a két országot elválasztó politikai ellentéteken, a repülősök a világ minden pontján egy nyelvet beszélnek.(foto Rolando Villegas-FAB)