A bűnözőknek kedvezhet a sofőr nélküli autó
Oroszországban sofőr nélküli buszokkal tervezik szállítani a szurkolókat a 2018-as foci vébé helyszíneire. A technika rohamos fejlődése azonban komoly etikai aggályokat is felvet az orosz szakértőkben.
Húsz éven belül sofőr nélküli járművekre cserélődnek a hagyományosak, éppen úgy, ahogy egyszer a lovakat cserélték le miattuk – nyilatkozta az orosz közlekedésbiztonsági felügyelőség vezetője, Alekszandr Bikov. Ez azonban komoly bűncselekményekhez vezethet – mutatott rá a Russia Beyond the Headlines cikkében.
A sofőr nélküli járművek, azaz a névtelen technológia rengeteg etikai aspektust vet fel, amelyekkel számolnunk kell – figyelmeztet a programozási biztonsággal foglalkozó orosz vállalat, a Cognitive Technologies elnöke, Olga Uszkova. Például mit várhatunk el egy automata autótól, amikor egy vészhelyzetben akár több ember életéről is döntenie kell?
Az idén több mint 80.000 fő bevonásával készített tanulmányt a vállalat. Ebből az is kiderült, hogy az emberek nem számolnak a robotautó önmegsemmisítő funkciójával. Nem gondolnak arra, hogy utasként ők is odaveszhetnek, ha egy vészhelyzetben az autó az önmegsemmisítést választja.
Fegyverként is használható az automata jármű. A rosszakarók könnyen megbuherálhatják a technikai eszközöket és a szenzorokat, kikapcsolhatnak a rendszerből bizonyos funkciókat, vagy egyszerűen meghekkelhetik az ellenőrzőrendszert. A Cognitive Technologies a légi közlekedésben használatos fekete dobozokkal szerelné fel az önműködő autókat, amelyek a rendszer összes adatát rögzítenék.
Újabb komoly kérdés kapcsolódik itt be: ki vonható majd felelősségre a bajban? Az autó gyártója, a tulajdonos, esetleg az utas? A jelenlegi orosz törvények szerint a járművet olyan személynek kell vezetnie, aki felelős az ellenőrzésért és bármilyen következményért. Vajon a törvényhozás hogyan oldja fel ezt a rohamosan növekvő jogi hasadékot?
Kép: Wikimedia Commons