Városból versenypályává öltözik Baku: így debütál a Forma-1 Azerbajdzsánban (interjú)
Nagy debütálásra készül az azeri főváros: a Forma-1 európai nagydíját rendezi meg a hétvégén. Mit jelent az új helyszín a száguldó cirkusznak és a Forma-1 Azerbajdzsánnak? – kérdeztük Borsi Gergő autós szakértőt.
– Azerbajdzsán körülbelül 230 millió dollárt költött arra, hogy három évig Forma-1-es nagydíjat rendezhessen. Mennyi időbe telik egy új helyszínnek elérni ezt a célt?
– Legalább 3-4 év, míg az ötlettől a megvalósulásig eljutnak a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA). Először is az új helyszínnek bizonyítania kell, hogy rendelkezik a megfelelő infrastruktúrával, háttérszolgáltatásokkal, biztonsági és marketing feltételekkel. Amikor ezek megvannak, akkor a FIA még legalább 15-20 újabb szempontot ad meg. Nagyon fontos kritérium, hogy hol van a pályázó helyszín, mekkora tömeget vonz, kik fognak oda elmenni, mennyi pénzt fognak költeni. Mindemellett iszonyatosan bürokratikus az egész procedúra.
– Azerbajdzsánt nem sorolják a fejlett demokráciák közé. A jelentkező politikai berendezkedése egyáltalán nem szempont?
– Nem igazán. A Forma-1 sokmillió dolláros üzlet. Bevétel legyen, ez a lényeg.
– A csapatok mit szólnak ahhoz, hogy éppen az olajparadicsom Bakuban fognak versenyezni a hétvégén?
– Az autósportban mindig izgalmas egy új helyszín. A pilóták, különösen az újak nagy lehetőségként tekintenek rá. Hátha sikerül bizonyítaniuk, vagy valami újat mutatniuk.
– A bakui pálya az óvárosban, a tengerpart mellett fut. Ez mennyiben jelent kihívást a konstruktőröknek?
– A Forma-1-ben mindig az aktuális csúcstechnológiával dolgoznak. Ezért nagy kérdés, hogyan tudnak alkalmazkodni az adott körülményekhez. A tengerparti klímájú Bakuban például az az érdekes, hogyan optimalizálja a mérnök a levegő és az üzemanyag arányát. Ugye ez határozza meg az autó teljesítményét.
– Mennyire érdekes maga a pálya?
– Ez egy nagyon tempós pálya és sok benne a kanyar. A 8. és a 11. különösen veszélyes. A trükkös kanyarok miatt nagy sebességkülönbséget kell produkálniuk az autóknak. Így nemcsak a motoroknak, de a fékeknek is nagy kihívást jelenthet az új pálya. Az aerodinamikáé lesz a legfontosabb szerep.
– A városi helyszín miatt sokan aggódnak, hogy a hétvégi verseny megdobja Baku már amúgy is magas légszennyezettségét. Jogos a félelem?
– Nem. A verseny alatt körülbelül 300 km-et tesz meg egy autó. Így sokkal kevesebb káros anyagot bocsát ki a város buszaihoz vagy kamionjaihoz képest. Összességében csak a régebbi taxik nagyobb kárt okoznak, mint az egész futam.
– Miért jó, hogy éppen a városban és nem valahol máshol van ez a pálya?
– Nem véletlenül öltözteti át magát városból versenypályává az azeri főváros. Az, hogy világszerte milliók látják órákon keresztül Baku legszebb helyszíneit, országimázs videónak is kiváló. Ez a futam nemcsak a mostani hétvégére vetít reflektorfényt Bakura és egész Azerbajdzsánra. Élénkítheti a turizmust, de a tágabb értelemben vett gazdaságot is.