A nagyi fülbevalója menti meg Egyiptomot?
Az egyiptomi kormány gyakran kezd olyan kampányokba, amelyek a lelkes egyiptomiakat arra buzdítják: mutassák meg az elkötelezettségüket hazájuk iránt. Akár egy pár fülbevalón keresztül is.
Most a Tayha Miszr Fund, vagyis az Éljen Egyiptom Alap reklámjával próbálja rávenni Sziszi elnök hivatala a polgárokat, hogy pénzzel is szálljanak be az országépítésbe. A másfél perces hirdetés a hónap elején jelent meg: egy idős egyiptomi hölgy történetét meséli el, aki édesanyjától családi örökségként kapott egy pár fülbevalót. Az ékszer már nemzedékek óta szállt lányról lányra.
Jöhettek akármilyen nehéz idők, Zeinab soha nem gondolt arra, hogy eladja a fülbevalót, és így tegye könnyebbé a család életét.
Ám egyszer csak meghallotta az alapítvány felhívását. Arról, hogy az egyiptomiak, legyenek szegények vagy gazdagok, adományaikkal hozzájárulhatnak országuk jövőjéhez. Az idős hölgy egy percig sem habozott: úgy érezte, most jött el az idő. És a dédelgetett családi örökséget fel is ajánlotta. Cserébe még Sziszi elnök is fogadta.
Így a megható videó.
A Tahya Miszr Alap az elnöki hivatal közvetlen felügyelete alatt áll, és olyan fejlesztéseket segít, mint például az iskolák és a kórházak felújítása, a nyomornegyedek élhetőbbé tétele. 2014-ben indult, és akkor az államfő bejelentette: fizetése felét oda utalja, és arra biztatta honfitársait, hogy csatlakozzanak valamilyen formában ők is, próbáljanak együtt enyhíteni az ország gazdasági helyzetén.
Ezt a célt hivatott segíteni Hadzsa Zeinab sztorija is. Amit nem mindenki tart meghatónak. A Twitteren egyesek szórakoztatónak mondják, hogy az Alap egy pár fülbevalóra fókuszál, míg mások azon háborognak, hogy a nemzet gazdasági terheit a kisemberekre próbálja hárítani a kormány.
Az egyik hozzászóló úgy vélte: ez az egyik legprovatívabb reklám, amit valaha is csináltak. Az ország betegeskedő gazdaságát egy szegény hölgy fülbevalója hozza helyre, és ennek megünneplésére egymillió egyiptomi fontért videót csináltak. És ki is posztolt egy képet, amelyen az arany sas helyett az arany fülbevaló látható Egyiptom zászlaján.
Más viszont úgy véli: ahelyett, hogy viccet csinálnának az idős hölgyből, aki Egyiptom javára adományozta oda az ékszert, a fanyalgóknak hallgatniuk kellene, és némi tiszteletet mutatniuk.
Akad olyan is, akinek nem a reklámmal, sokkal inkább az alap átláthatóságával van baja. “Senki sem látszik pontosan tudni, mennyi pénzt gyűjtött össze, honnét, és mire fordította” – írta még áprilisban a Mada Masr oldalon Beesan Kassab. Szerinte a bizonytalanság sok kérdést vet fel az alap természetéről és az azt felügyelő testületről.