Sikerrel a kézben tértek vissza Marokkóból
Kézzelfogható eredményeket értek el a magyar üzletemberek Dakhlában – erről számolt be a Globoportnak Orosz Péter, a Magyar kereskedelmi és Kulturális Központ (HTCC) hálózatfejlesztési igazgatója.
A Marokkóba utazó felegációban a HTCC öt szakértője mellett tíz olyan magyar üzletember vett részt, akik vették a bátorságot, hogy Marokkó egy eddig kevéssé ismert, de sok lehetőséget kínáló régiójában próbáljanak szerencsét. A magyar delegáció tagjai számos területet képviseltek – az energetikától egészen az élelmiszeriparig és a mezőgazdaságig. Az út eredményei pedig kézzelfoghatóak. A magyarok számos olyan potenciális partnerrel találkoztak, akivel együtt megkezdhetik a kapcsolatok építését, fejlesztését. Több együttműködési megállapodás született, sőt, sor került üzletkötérsre is – egy marokkói üzletember már meg is rendelt jelentős mennyiséget egy olyan magyar termékből, gyökéritatóból, amellyel sokkal könnyebbé tehetik a termelést a száraz sivatagi körülmények közt.
A magyar cégek árumintáit kiállítják a Dakhlai Agrárkamarában, ahol tovább népszerűsítik őket. Több marokkói üzletember is el kíván látogatni Magyarországra, hogy a most megismert cégek termelői kapacitásait testközelből is megismerhesse, és elmélyíthesse az együttműködést. A magyar delegáció Casablancában részt vett egy magyar-marokkói üzleti fórumon, ahol az érdeklődő marokkói cégek és szervezetek (például a Marokkói Gyáriparosok Országos Szövetsége) mellett ott volt Tromler Miklós magyar nagykövet is. Aki arról beszélt, hogy milyen fontosak az ilyen utazások a kétoldalú gazdasági kapcsolatok fellendítéséhez.
Orosz Péter szerint Dakhla azért is lehet kiváló terep a magyaroknak, mert bár földrajzilag messze esik hazánktól, de a marokkói kormány jelentős összegeket költ a régió fejlesztésére. Különösen olyan területeken, amelyek éppen a magyarok számára jelenthetnek ” hazai terepet” a száraz és félszáraz területeken való mezőgazdálkodás kialakításában, az energetikában, illetve a turizmusban.
A HTCC egyébként Marokkóban nyitotta első képviseletét, még 2013-ban. Azóta Uganda, Dubaj, Malawi, Botswana, Ghána, Gambia, Kína is felkerült a térképére, újabban pedig Mexikóban is nyílt HTCC Ház, és tárgyalások folynak a további terjeszkedésről. A külföldön dolgozó munkatársak feladata a Magyarországon összeállított termék- és technológia portfólió sikeres értékesítése az adott országban vagy régióban, és azoknak a kapcsolatoknak a kialakítása, amelyek segítségével a magyar cégek meg tudják majd kötni a megfelelő üzleteket.
A kiutazásokat a HTCC budapesti központja és az érintett képviselet közösen készítik elő: a kapcsolatokat a helyszínen térképezik fel, ott dolgozzák ki a programpontokat is. Az információkat már az itthoniak közreműködésével kapják a cégek. Ha a keretfeltételek kirajzolódtak, beárazzák a rendezvényeket, és megkezdik a promóciót – hasonlóan ahhoz, amikor egy hivatalos állami delegáció útját készíti elő a magyar államapparátus.
A mostani rendezvényről egyébként több országos televízió is beszámolt Marokkóban.