Jön a pilóta nélküli kamion – más lesz a vidéki Amerika
Nevada állam sivatagaiban kipróbálták a 18 kerekes kamiont, melyet robotpilóta vezetett.
Nem veszélyes ez?- kérdik Amerikában, ahol imádják a modern technológiát, de arra hívják fel a figyelmet, hogy a kamionok így is több balesetet okoznak, mint a többi jármű. Az amerikai közlekedési hatóság szerint az Államok forgalmának 5-6%-a jut a kamionokra, de a balesetek csaknem tíz százalékát ezek a járművek okozzák. Pedig most még van bennük sofőr!
Mi lesz, ha nem lesz? Nincs ok aggodalomra – mondja Otto. Ez nem egy név, hanem egy cég emblémája. A Google egykori sztárjai alapították meg. Köztük Lewandowski, aki azzal szerzett hírnevet az informatikai szakmában, hogy elsőként tervezett olyan motorkerékpárt, melyen nem ült senki. Miért hagyta ott a Google tervezőcsapatát, ahol gőzerővel dolgoznak a pilóta nélküli autón? Azért, mert szerinte még nagyon sokáig eltart a kísérletezés. Miért? Mert a pilóta nélküli autó túlságosan drága! A lézerszem, mely a pilótát pótolja, 75 ezer dollárba kerül. Ki fizet ennyit egy személyautóért?
Egy 18 kerekes kamion ára viszont több mint 150 ezer dollár. Ott már észszerű lehet egy robotpilóta alkalmazása. Akár úgy is, hogy mint a repülőgépen: a sofőr elalszik egy időre a sztrádán, és rábízza a kamiont a robotvezérlésre. Reális ez? Sok még a technikai és jogi akadály, de 3 millió kamion és teherautósofőr máris nyugtalan. Nem beszélve az országúti büfék tulajdonosairól, akik elsősorban belőlük élnek. Mennyit fogyaszt egy robot pilóta? A büfében semmit.
Ez viszont komoly vonzerő lehet a befektetőknek, hiszen nem kell tárgyalniuk a szakszervezetekkel. Mikor lehet realitás a most kipróbált pilóta nélküli kamionból? Otto szerint már 2020-ban, vagyis jóval korábban, mint a személyautók esetében. A szép új világ a kamionfronton azt jelentheti, hogy átalakul a vidéki Amerika: hiszen a robotpilóta nem eszik és nem iszik, könnyű lányokra sem tart igényt …