Így védi magát a kormány a neten
Kiderült: a kínai „digitális hadsereg” többszáz millió üzenettel bombázza a közösségi oldalakat, a kommunista pártot dicsőítve. Amerikai kutatók először vizsgálták mélyebben a kínai kormány által támogatott és „ötven cent bandaként” ismert csoportot.
Nyílt titok, hogy Kína az interneten valóságos hadsereget tart fenn: ennek tagjai posztokban és kommentekben dicsérik a kormányt, és támadják annak kritikusait. A tevékenységüket vizsgáló kutatócsoport élén Dr. Gery King áll, Amerika egy legkiválóbb politológusa, aki az „ötven cent bandával” kapcsolatosan végzett nagyszabású elemzést az online hozzászólások alapján. Több mint 2000 olyan e-mail vizsgált a csoport, melyek egy kantoni kerületi önkormányzat internetes propagandairodájából szivárogtak ki. A legtöbb üzenet a kormány és az ötven cent tagjai közötti kommunikációt tartalmazta, feladatokat és jelentéseket taglalva – írja a South China Morning Post.
Az elmúlt évben a kutatók azonosítottak csaknem 43800 olyan internetes üzenetet, melyek 99%-áról kiderült, hogy kormányzati szervek 200 dolgozójától származik. Ezek alapján azt is megállapították, hogy a pekingi kormány emberei nagyjából 488 millió olyan megjegyzést tesznek az interneten évente, melyekkel a nyilvános kritikától óvják meg a vezetést. A további elemzések azt is megmutatták, hogy a kommentátorok általában kerülik a konfliktust a kormány bírálóival.
Ehelyett a hozzászólásokban inkább figyelemelterelést alkalmaznak, a kommunista párt különböző szimbólumaival, azok történetével. Arra viszont nem találtak bizonyítékot, hogy a kommentátorok extra pénzt kapnának ezért, hiszen mind kormányzati alkalmazottak, és ez elvileg a munkájuk része.
A legtöbb ilyen hozzászólás egyébként a fontosabb politikai eseményeket, az elnököt támogató híreket és az olyan súlyos eseményeket, mint a zavargások vagy robbantások érinti. A kínai internetes cenzorokat egyébként inkább az érdekli, hogy eltávolítsák a kormányt bíráló hozzászólásokat, kijelentéseket. Becslések szerint az „ötven cent csoport” 448 millió üzenetének 53%-ka kormányzati weboldalakon jelent meg, a többi pedig a népszerű közösségi oldalakon. Így járja át a politika az internetet Kínában.