Zuckerberg inspirálja a fiatal jordániai vállalkozókat
Ammanban egymás után tűnnek fel a fiatal vállalkozók, akik ott hézagpótlónak számító online-szolgáltatásokkal építenek gyors karriert. Szemük előtt a Facebook-alapító Mark Zuckerberg és az Instagramot kitaláló Kevin Systrom példája lebeg.
A dolog még 2010-ben kezdődött. Az akkor még alig húszon túli Mohammad Jaber és Rami Qawasmi elhatározta, hogy forradalmasítja az arab internetes közösséget – létrehoztak egy arab nyelvű online enciklopédiát, Mawdoo3 néven. Rengeteg mindent belepakoltak, a témák között van egészségmegőrzés, szépségápolás, főzés éppen úgy, mint üzlet, vallás vagy tanácsadás. Mára ez a leglátogatottabb arab nyelvű oldal: az amerikai AP szerint havonta milliók keresik fel.
Januárban például valamivel több, mint 17 millióan jártak rajta, 60 százalékuk nő. Az alapítók 1,5 millió dolláros partneri szerődést írtak alá egy dubaji befektető céggel, az EquiTrust-tal, és leszerződtek a SyndiGate-tel is. Az oldal növekedése egybeesik az internetet használókéval a Közel-Keleten (2000 és 2013 között a számuk 5300 százalékkal nőtt), és azzal, hogy az arab felhasználók egyre több tartalmat szeretnének látni az anyanyelvükön.
De nem a Mawdoo3 az egyetlen sikeres és bővülő portál, mégha az a legvirágzóbb is. Három évvel ezelőtt a most 28 éves Khaled Sharaiha is úgy döntött, hogy weboldalt hoz létre. Mégpedig álláskeresőt, a friss diplomásoknak. Ez lett a Khireej, a Közel-Kelet első online hálózata, amely az egyetemről éppen kikerült fiataloknak segít karrierlehetőséget találni. Az arab világ topfoglalkoztatóival hozza össze őket, és nemcsak teljes állást, hanem gyakornokit vagy részmunkaidőst is kínál. Meg kapcsolatot a továbbképző központokhoz, karriertanácsadást – mindent, ami segíthet abban, hogy a friss diplomások valódi munkatapasztalatra tegyenek szert, és ne a fiatal munkanélküliek számát gyarapítsák.