Te tudtad, hogy milyen nap van ma?
Eláruljuk: hidzsáb-világnap. Vagyis a muszlim fejkendőé, amely az arcot szabadon hagyja, ám a hajat teljes egészében elrejti.
Most negyedszer tartják meg február elsején a világnapot, melyet a New York-i Nazma Khan indított útjára, azért, hogy a muszlim és nem muszlim nők ilyenkor egyaránt hidzsábot öltsenek, és és bárki megtapasztalhassa egy nap erejéig, hogy milyen beöltözött nőként élni. Bírálói szerint viszont egy jól pénzelt kampánnyal van dolgunk, melynek segítségével a konzervatív muszlimok próbálnak nagyobb befolyásra szert tenni a modern muszlim társadalmakban.
Nazma Khant egyébként az késztette a világnap kitalálására, hogy 2001. szeptember 11. után sokan bántották, amiért hidzsábban jár. Úgy gondolta, jobban megérthetik egymást a hagyományos muszlim viseletet hordó, illetve nem hordó nők, ha az utóbbiak is kipróbálják a dolgot, és maguk is megélik, hogy milyen is együtt élni a hidzsábellenes sztereotípiákkal.
A másik, bár a már említetthez szorosan kapcsolódó cél az volt, hogy ne a viseletük, hanem intellektuális képességeik alapján ítéljék meg a nőket, és hogy a közös élmény, az egy napig tartó hidzsáb-hordás teremtsen kapcsot a két csoport között.
A világnapnak egyébként Facebook-oldala is van, több mint 650 ezer kedvelővel. Akik egyetértenek abban, hogy a hidzsáb, néhány országot leszámítva, nem az elnyomás jelképe, hanem az erényes és szerény nők szabad választása.
Egyébként egyre több nagy divatház tervez kollekciókat az iszlám viselet követőinek, legutóbb a Dolce&Gabbana mutatott be egyet. Ők az egész testet eltakaró abajákat vonultattak fel. A H&M-nek pedig fejkendős kampánylánya volt tavaly, róla ITT írtunk.