Sztálin, a kávé és a moszkvai metró
Tudjuk, hogy szép, és hogy világörökség. Tudjuk, hogy mély, és hogy sok állomása van. Azt is tudjuk, hogy nagy a tömeg a moszkvai metróban. Most a kevésbé ismert tények következnek.
Fennállásának bő nyolcvan éve alatt több mint 145 milliárdnyi utast szállított az orosz főváros metrója. Csak 2014-ben 2,4 milliárdot. Az utasok hatalmas száma ellenére meglepően pontos a moszkvai metró. Valójában 99,99 százalékos pontosságával rekorder a világon. Ez különösen figyelemreméltó csúcsidőben, amikor 1,5 percenként járnak a szerelvények.
Bár már 1875-ben felvetődött, hogy építsenek metróhálózatot Moszkvában, a megvalósításra hatvan évet kellett várni. Az első állomásokat 1935. május 15-én nyitották meg. Állítólag ezek megépítéséhez olyan történelmi emlékek köveit is felhasználták, mint a 16. századi Serpuhov Kreml, vagy a Megváltó Jézus Katedrális márványkockái.
A II. világháborús bombázások idején körülbelül félmillió moszkvai használta óvóhelyként a metróalagutakat. Éjszakánként nők és gyerekek aludtak az állomásokon parkoló szerelvényekben. Amikor sűrűsödtek a német támadások, boltokat, fodrászatokat is működtettek a föld alatt. Sőt, a Kurszkaja megállóban még könyvtár is volt.
Mindezek ellenére a háború idején nemhogy rongálódott volna a hálózat, de hét új állomása is nyílt. A körgyűrűvel kapcsolatban pedig az a legenda járja, hogy Sztálin kávéja inspirálta. Állítólag az egyik tervezői megbeszélésen a politikus a metrótérképre rakva kávéját, barna körpecsétet hagyott rajta. Megmutatta azt a mérnököknek, és kérte, ilyet építsenek. Valószínűleg a vonal színe is emiatt barna.
Az idők során sokszor átnevezték az állomásokat, a rekorder a mai Alekszandrovszkij Szad. A Kreml közelében található állomást hívták már Komintern-nek, Imenyi Kominterna-nak, Ulica Kominterna-nak, Kalinyinszkajának és 1990-ben néhány napig Vozdvizsenkának.
Metrózás közben feltűnhet, hogy a központ felé tartva férfi, kifelé női hang ismerteti az állomások neveit. Hasonló figyelhető meg a körgyűrűn, ahol az óramutató járásával megegyezően férfi, ellentétesen női hang hallatszik. A látássérültek tájékozódását segítik ezzel a módszerrel.
Az utóbbi években koncerteket szerveznek a földalatti hálózatban május 15-én, a metró születésnapján. Az állomások akusztikája annyira jó, hogy fel sem vetődött ezt megakadályozni.