Te mennyit adnál egy képért, amin kék alapon van egy fehér csík?
Csak mert valaki kifizetett érte 43,8 millió dollárt – azaz több, mint 12,5 MILLIÁRD forintot. Egy megyei jogú város éves költségvetését . Annyi pénzt, amennyiből fél Afrikát jól lehetne lakatni.
A képet egy olasz telefonos licitáló vette meg, kétszer annyiért, amint amennyit eddig Barnett Newman festményeiért valaha adtak. Hogy jobban tudjuk értékelni a művet lássuk m it írt róla az aukciós ház kiadványa: “Az 1953-as Onement VI című kép lenyűgözi és elcsábítja a nézőt a vibráló kékség érzéki zuhatagainak és Newman függőleges, az emberi jelenlétre utaló ‘Jelének’ együttesével: ez Newman ikonikus és forradalmi ‘cipzára'”
A jeles festő többi műve is hasonló. Általában monokróm – magyarul egyszínű – festményeket készített, amelyeken maximum egy-két eltérő színű csík volt. Elsőre azért ez az amerikai közönségnek sem jött be, első 1948-as kiállítását “meglehetős ellenérzés” fogadta. “Mindaddig, míg fel nem tűnt Clement Greenberg, tudniillik egyedül a nagy hatalmú kritikus tanúsított érdeklődést a munkái iránt: saját bevallása szerint úgy érezte, ha egy kiállítás ilyen nagy ellenszenvet vált ki, mint Newmané, akkor abban biztosan van valami, csak meg kell találni, mi az.” – írja az Artportal. Alant látható a festő egyik legismertebb műve:
Akinek nem lenne kedve a festéshez, hogy milliárdokat keressen halála után, az fotózhat is. Ez a fotó például, amely igen, egy krumplit ábrázol kerek egy millió dollárért kelt el egy másik aukción.
Egészen pontosan a mű címe Krumli #345 és kevin Abosch műve. A művész a krumplikon kívül, amik felkeltették érdeklődését a Szilíciumvögyl techgurujainak portréit fotózza.