A probléma földrajzi háttere: Gambiát, az ország nevét adó folyó nagyjából a középen szeli ketté. Maga Gambia pedig teljes egészében Szenegálba van beékelve. Ha tehát egy szenegáli autós el akar jutni országa déli részéről az északira, vagy fordítva, keresztül kell haladnia Gambia területén és át kell kelnie a Gambia folyón. Amelyen nincs közúti híd, tehát a járművek csak komppal juthatnak át. És ezért fizetni kell. Innentől jön a gazdaság és a politika. A gambiai hatóságok januártól kizárólag CFA frankban fogadják el a komphasználati díjat. Korábban a szenegáli sofőrök a gambiai pénzzel, a dalasival fizettek. A dalasi folyamatosan romlik, a szenegáli sofőrök tehát így jól jártak. Ha viszont CFA frankkal kell fizetni, veszteség éri őket. Ezért a szenegáli szállítási szakszervezet most lezárta az összes határátlépőt Szenegál és Gambia között. A kamionoknak, teherautóknak és a buszoknak se ki, se be. Csak a személyautókat engedik át. Ezzel a lépéssel gyakorlatilag elzárták Gambiát a külvilágtól. De nemcsak Gambiát, hanem a tőle délre lévő Szenegálhoz tartozó Casamance régiót is. Ide csak Gambia megkerülésével lehet eljutni, három napos utazással. Ezért Casamance-ban az égbe szöktek az árak. A gazdaság már a teljes bénultság állapotában van – fújta meg a riadót a minap a helyi kereskedelmi kamara. De a Szenegál és Gambia közötti politikai egyeztetés egyelőre eredménytelen és nem sikerült kompromisszumot találni a szenegáli kormány és a fuvarozók közötti tárgyalásokon sem. Ezért most Casamance-ban a helyi törzsi bölcsek és az egyházi vezetők alakítottak közös közvetítő bizottságot elősegítendő az egy hónapja tartó konfliktus rendezését.