A hónap bora:Casa Madero 3 V 2010 (Mexikó)
Az utóbbi időkben egyre többet lehet olvasni arról, hogy a mexikói borpiac folyamatosan bővül, ami alapvetően a növekvő behozatalnak tulajdonítható, de ugyanakkor a hazai borok iránti fogyasztói érdeklődés sem lankul.
Tavaly a boreladások 50%-kal haladták meg az 5 évvel korábbit, összesen közel 670 ezer hektolitert tettek ki, amelyből a mexikói borok részesedése nagyjából 1/4-nyi volt. A helyi fogyasztók a vörösbort részesítik előnyben, amelynek aránya a teljes fogyasztáson belül eléri a 2/3-ot. (A fehér borok 18%-kal, a pezsgők 14%-kal, a rozék 3%-kal részesednek. Közülük a legdinamikusabban a pezsgőfogyasztás nő, amely napjainkban háromszor nagyobb, mint az évezred elején.)
Egy mexikói újság nemrég megjelent írása arról tudósított, hogy a helyiek – és persze az országba nagy számban látogató külföldi turisták – ma már több mint 90 helyi borászat termékeit fogyaszthatják, amelyek mintegy 350 különböző címkével kerülnek forgalomba. Az éves bortermelésnek átlagosan a 20%-a kerül exportra, összesen 27 országba. Az első számú felvevőpiac az Egyesült Államok, amelynek részesedése 50% körüli, de növekvőben van a Japánba és Kínába eljutó mexikói bormennyiség is.
Külföldön értékesíti termékeinek túlnyomó hányadát a Casa Madero borászat, amely az egész latin-amerikai térségben a legrégebbi múltra tekinthet vissza, ugyanis alapítását 1597-re teszi, amikor a mai Coahuila államban lévő Valle de Parras területén spanyol királyi földjuttatással megkezdte működését az Hacienda San Lorenzo. Ezt 1893-ban vásárolta meg Evaristo Madero, akinek utódaitól a borászat 1946-ban kapta a jelenlegi nevét. Nemzetközi borversenyen 1989-ben nyertek először érmet, amelyet azóta több mint 400 követett, köztük a legutóbbi arany (Chenin Blanc 2012) az idei párizsi Vinalies Internationales megmérettetésén.
A borászat 450 hektárnyi ültetvényein 8 szőlőfajtát művelnek, amelyek 40%-nyi terméséből évente 35 ezer hektoliternyi bort (a többiből brandy-ket ) készítenek és azokat 16 címkével forgalmazzák (10 vörös, 5 fehér és 1 rozé). Borászuk (Francisco Rodriguez) 35 éve dolgozik náluk és ma már komoly szakmai tekintélynek örvend. Nem kis gondot fordítanak a borturisták fogadására is, akik egyre nagyobb számban látogatnak el hozzájuk, különösen a széleskörű hírnévre szert tett augusztusi szüreti fesztiváljuk idején.
A Cabernet Sauvignon, Merlot és Tempranillo fajtákból egyenlő arányban házasított 3V boruk 2010-es évjáratának (alkohol: 13,8%) színe élénk rubinvörös. Illata erőteljesen kerti gyümölcsöket (málna, eper, ribizli) idéz és érződnek némi tölgyfahordós érlelési jegyek is. Kóstolása megerősíti az alapvetően friss gyümölcsös karaktert, amelyet az eukaliptusz és a dohány ízei is gazdagítanak. Tanninjai lekerekedtek, a savak még mindig frissek. Megfelelő egyensúlyt mutat, amelyet a közepesnél valamivel hosszabb lecsengéssel teljesít ki. Nem túl komplex, jól iható bor, amellyel több étel is igen könnyen párosítható, mint például egy pirított hagymás tarjaszelet vagy egy kemencében sült kecskecomb.
Ha valaki Mexikóban jár és Hidalgo vagy Pachuca államok valamelyik kisvárosának éttermébe tér be, akkor egy igazi barbacoa (pácolt és pálmalevélbe tekert, majd földbe vájt gödörben parázson hosszú ideig párolódott hús) mellé feltétlenül ezt kérje.
Értékelés: 86 pont
(Litmus Wines – £ 14.00)